Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftvärmepump eller installation av rot.vvx?  (läst 1121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad que?

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hej, jag registrerade mig precis här men har surfat efter kunskap i ämnet under en tid här, men har inte blivit mycket klokare.
Nu över till mitt bekymmer.

Byggnaden består av träningslokaler såsom styrketräning/aerobic/spinning/solarie m.m.
Nu har vi tänkt att försöka minska energiförbrukningen och få ett bättre inneklimat, problemet under sommaren är att det blir alldeles för varmt och våra medlemar klagar, detta eftersom vi inte har någon kylanläggning.
Under vintern skickar vi ut all frånluft utan att återvinna luften, ventilationsystemet är ett FT-system.

Min fråga nu är om man ska satsa på att skaffa en roterande värmeväxlare till ventilationsaggregatet och ta tillvara på den varma luften för att sedan skicka ut den uppvärmda luften via ventilationen till lokalerna över vintern eller om man kan montera en frånluftsvärmepump för att återvinna värmen från frånluften och förvärma vattnet till radiatorkretsen och tappvarmvattnet?

Kan man använda en frånluftsvärmepump för att få kyla på något sätt?
Vad vore bästa alternativet för att få kyla samt återvinning, med nuvarande system som består av fjärrvärme och ett FT- ventilationssystem?
Kan man koppla på solarierummen till frånluftssystemet, för att återvinna denna värme?

Tackar på förhand för alla svar, frågor, funderingar och diskussioner ang. vårt problem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!