0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade inga krav från kommunen ang ventilation.
Samma elförbrukning- visst det är klart du har ju samma energibehov på huset oavsett om du har en VP som ger 1,8 kw eller en som ger 14kw (snacka om "overkill" ).Men om du hade bott i Kiruna och huset hade varit på 200 kvm så hade siffrorna sett annorlunda ut- då hade 490´n mer eller mindre fungerat som en elpanna från oktober till maj.Men hur som helst så är det tveksamt om det är lönsamt att investera i alltför dyra värmesystem i nybyggda välisolerade små (100-120 kvm) hus med en totalförbrukning på kanske 8-12.000 kwh, hushållselen sänker man ju inte med en VP.Att jag skaffade en CE-50 beror till stor del på att jag har en pool som jag tidigare värmde med en el-patron, nu kör jag CE- 50´n mot poolen under sommaren då jag inte har något värmebehov till huset- jag räknar med att spara ca. 10.000kwh mot min tidigare förbrukning på 30.000 kwh.Facit har jag i början på juni nästa år.Roger
Citat från: Steelis skrivet 27 juli 2006, 18:16:48Hade inga krav från kommunen ang ventilation.Intressant, boverket har ändrat i BBR och tagit bort kravet på energiåtervinning av frånluften och ersatt detta med ett maxvärde på husets energibehov på 110/130 kWh/m2 och år för södra/norra klimatzonen. Men värmer man med el så är det 75/95 kWh/m2 och år.
Citat från: PCP-Roger skrivet 27 juli 2006, 10:59:00Anledningen till att jag tycker CE-50 skulle kunna vara ett bra alternativ är inte baserat på att den skulle vara "den bästa" som hplp skriver utan att den ger så pass mycket effekt att den förmodligen klara av hela värme+vv-behovet utan eller med mycket lite tillskott, Nibe 360 och IVT 490 ger ju inte mer än 1.8 kw ut vilket obenhörligen ger tillskottsbehov när utetempen sjunker under nollan( vilket jag antar att den gör även i skåne )Vad gäller kvaliten på övriga FLP(spec. Nibe) så tycker jag mig förstå att den inte är speciellt mycket att hurra för med tanke på problemen med havererade kompressorer efter endast ett fåtal års drift-pumparna blir ju inte bättre av dom är testade av SP-.En annan fördel med CE-50 som jag ser det är att den har en genomströmningsvärmning av VV, vilket ytterligare reducerar behovet av tillskott- med en förrådsberedare så måste det ju till eltillskott med jämna mellanrum för att legionellasäkra vattnet.Vad kostnaden ytjord/CE-50 beträffar så tror jag inte skillnaden blir stor eftersom du som jag skrev tidigare inte kommer undan kostnaden för ett FTX.RogerHej du, jag tror att vi har samma synpunkter i grund o botten, men när det gäller ce50 så verkar du veta medan jag bara tror. Jag tycker också att min skeppsis är befogad till den dag man på pappret kan visa kalla fakta. Undrar du varför så kan jag berätta att jag haft en vp kraftigt överdimisionerad och tvingats tänka om när jag installerat 490 an. den första hade en ineffekt på 3,8kW och lämnade ut 13-14kW med gångtid på 10-15min /tim. Elförbrukningen blev ungefär densamma trots att den första lämnade 13-14kW och nuvarande endast 1,8kW. Måste också sägas att jag inte är imponerad av siffrorna som presenteras på forumet ( om jag nu spånat rätt, det är svårt att få grepp om hur mycket enegi en ce50 drar) visst verkar den effektivare men det skall till mycket mer innan det skulle vara lönt för mig att betala 30000 till för en vp. Skillanden på ca 500-1000kW/år, ca 1kr/kW får jag till mer än 30år, och då lär jag inte bry mig nåt mer. Berg/ytjordvp jobbar med mindre tryckuppsättning än vad ce50 gör och klarar sig i regel utan tillskott vilket talar för dem. Enligt KO har Berg/ytjordvp den klart bästa besparingen. Hade CZ varit intresserad av lite possitiv reklam hade man sett till att få en test, och då hade kanske KOs rapport sett annorlunda ut,(om den nu är så bra som de säger). Test är till för att konsumenterna skall veta vad man köper och vad man skall köpa.
Anledningen till att jag tycker CE-50 skulle kunna vara ett bra alternativ är inte baserat på att den skulle vara "den bästa" som hplp skriver utan att den ger så pass mycket effekt att den förmodligen klara av hela värme+vv-behovet utan eller med mycket lite tillskott, Nibe 360 och IVT 490 ger ju inte mer än 1.8 kw ut vilket obenhörligen ger tillskottsbehov när utetempen sjunker under nollan( vilket jag antar att den gör även i skåne )Vad gäller kvaliten på övriga FLP(spec. Nibe) så tycker jag mig förstå att den inte är speciellt mycket att hurra för med tanke på problemen med havererade kompressorer efter endast ett fåtal års drift-pumparna blir ju inte bättre av dom är testade av SP-.En annan fördel med CE-50 som jag ser det är att den har en genomströmningsvärmning av VV, vilket ytterligare reducerar behovet av tillskott- med en förrådsberedare så måste det ju till eltillskott med jämna mellanrum för att legionellasäkra vattnet.Vad kostnaden ytjord/CE-50 beträffar så tror jag inte skillnaden blir stor eftersom du som jag skrev tidigare inte kommer undan kostnaden för ett FTX.Roger