0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle hellre satsa på munters homedry, men den kostar nog lite mer. Nackdelen som jag ser med trygghetsvakten är att den inte skall ha en ventilerad krypgrund.Har man problem med dålig lukt i huset är det en fördel att ha ett undetryck under huset, en avstämd mängd ventilation och en torrhalt på rätt sida om 70% Rh-gränsen.
Citat från: Rickard skrivet 25 juli 2006, 12:50:21Jag skulle hellre satsa på munters homedry, men den kostar nog lite mer. Nackdelen som jag ser med trygghetsvakten är att den inte skall ha en ventilerad krypgrund.Har man problem med dålig lukt i huset är det en fördel att ha ett undetryck under huset, en avstämd mängd ventilation och en torrhalt på rätt sida om 70% Rh-gränsen.Med risk att göra bort mig: Kan man inte installera en enkel fläkt för att skapa undertryck?Den kan väl inte dra så mycket ström.Och om du tror att det är värt ett försök: Finns det "enkla fläktar" som styrs av tex Rh? eller går i intervaller?Du verkar påläst så jag ser fram emot ditt svar.
Kan någon mer insatt i Trygghetsvakten svara på vad det är för hokus pokus styrning som gör att den är så grymt dyr?? En 40m värmekabel kostar ca 700 kr (effekt 8-10W/m), så det måste ju vara styrningen som kostar.Om man tänker sig att använda en normal hygrostat (ca 500kr) för att styra värmekabeln så blir totalen någonstans vid 1200kr. /Mosse
De flesta mögelproblemen härrör sig inte från själva trossbotten, även om de förekommer, utan de flesta problemen förekommer i marken, eller ovanpå marken, fukt och byggavfall eller humus som finns kvar sedan tiden före bygget (dålig markavtäckning) möglar och dålig lukt uppstår, dålig lukt som sedan söker sig in i huset p.g.a. det undertryck som naturligt skapas i huset.En sorbrionsavfuktare, med fläktarna inställda för kontinuerlig drift säkerställer normalt att trycket under huset är lägre än trycket i huset, detta i sin tur medför att eventuell dålig lukt som finns under huset inte söker sig upp i bostadsutrymmet.Sorbrionsavfuktaren håller även luftuktigheten låg, så att framtida mögeltillväxt inte kommer att ske, under den utlagda plasten kommer det dock att mögle, i alla fall om där finns organiskt material, så lukten blir man nog aldrig helt utav med, även om plasten begränsar doften så finns den där. Det är av just denna anledning jag argumenterar för sorbrtionsavfuktarna, eller kondensavfuktare i kombination med en fläkt som håller undertryck och ventilation av krypgrunden.