Har gjort en kalkyl på Nibe 2010-8 kW uteluftsvärmepump.
Vet inte exakt vad det kostar att installera, men gissar att du, om du gör det själv/med hjälp av en kompis så bör det gå på mindre än 80000 kr i alla fall.
Du kan i princip lika gärna välja 2010-6, 2005-8 eller 2005-10, jag har inte gjort färdig akalkyler för dessa, men energitäckningsgraden för alla dessa låg på mellan 81 och 82% så besparingen torde vara ungefär densamma.
I övrigt så tycker jag att även de förslag du tidigare fått i denna tråd är bra.
Daikin Althema, Comfortzone CE50 eller kanske Aqua Inverter.
Om du väljer en konventionell luft/vatten-värmepump (typ den i min kalkyl) så kan du välja mellan IVT, CTC, Nibe, Thermia Atria m.fl.
CTC-ägarna verkar genomgående vara rätt nöjda, det är i alla fall den bild jag fått av resonemanget i forumet.
Läste någonstans i forumet att det går få tag i Nibe 1215-pumpar för under 30 000 kr nu, i så fall skulle det bli lika god besparing om du köpte en sådan och borrade bergvärme, även om du kanske skulle måste låna ca 20 000 kr utöver din budget på 80 000 kr.
Det kan t.o. m. vara så att du kan installera bergvärme för 80 000 kr, En Nibe 1215-7 kW (du klarar dig nog med en 1215-5 KW) kostar ca 40 000 kr i rinkaby rör, borrningen skulle du eventuellt kunna hitta för ca 40 000 kr (Du behöver ca 121 meter aktiv borra) och det skulle i så fall ge dig en väl fungerande anläggning vars besparing är större än den för alternativen.