Jag gissar på att kondensslangen löper oisolerad inuti plastkanalen och att varm fuktig luft kondenserar på denna och rinner i kanalen fram till väggen!
Om kondensslangen är dragen inomhus så bör denna isoleras liknande rören för att kondensutfällning inte skall kunna ske.
Om så är fallet så bör installatören ta på sig kostnaderna även för ommålning etc.
Kondensproblem är mycket vanligt i aircond sammanhang och kan bero på mycket, eftersom aircond nu tar stora steg in i hemmen så kommer detta att drabba försäkringsbolagen som sannolikt om några år kommer att kräva rutiner för hur detta skall undvikas.
Det finns sk, solitära bin som gillar att proppa igen kondensslangarnas hål på utsidan med lera under våren (bygger bo) och om kylan startas några veckor senare har denna lera blivit cement och vattnet kan inte rinna ut! Om kylan startas på kvällen så är en katastrof faktum!
Jag har själv nästan blivit stämd för en sådan händelse, parkett, plasmatv, tapeter förstörda! ingen försäkring!!!!!
Garanti jovisst men inte tillsammans med någon regelbunden service (kunden har inte köpt en funktion och har heller inte kontrollerat kondensavrinningen innan kylstart) Så ett tips till alla som installerar ta en påskrift på ett papper som visar att kunden tagit del av dina instruktioner annars kommer kunden om två år att säga att detta har inte du sagt till mig! och i instruktionerna som medföljer värmepumparna så står inte stavelse om just tilltäppning av kondensslang, Så om installationsfel är orsaken så bör installatören stå för fiolerna annars är det försäkringen som får stå för ev följdkostnader.
Följdkostnaderna måste dessutom stå i relation till kostnaderna som du betalat för installerad produkt, Dvs du kan aldrig stämma någon för att du köpt en bult för 8 kr som brast och gav dig kostnader på 50000kr.
Om kondensslangen är dragen rakt en sträcka utan fall så fungerar avloppet några år men sen skitar det igen!
Så en varning till alla! Starta alldrig kyla årets första kyldag på kvällen för det blir uppåt 20 liter vatten på en natt! = bryta upp parkett Osv.