0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ang. ljud-dämpning så är jag nog ingen auktoritet kanske, men har en del kunskaper om akustik via mitt hemmabio-intresse.Dämpning kan ske på ett antal olika sätt, dels genom spridning -man splittrar upp ljudvågen åt flera håll så att inte örat bombarderas av en fetvall av oljud utan flera små som skiljer sig i tiden.Sen finns det vanlig dämpning -man omvandlar ljudet med hjälp av friktion till värme.Enkelt sett, låga frekvenser är nästintill omöjliga att dämpa, oftast krävs det avstämda panel-absorbenter som dödar enbart ett smalt band av "bas" frekvenser -eller- VÄLDIGT bångliga kubikmeter stora balar av isolerull.Högre frekvenser är mkt lättare att bli av med.Lägre frekvenser "fångas" bäst med lite tätare isolermaterial, lite mindre poröst, typ markisolerskivaHögre frekvenser får bra effekt även med mindre tätt (poröst) isolermaterialProblemet blir snabbt uppenbart i ventilationsbruk dock, man vill inte sprida fibrer omkring sig så isolering i alla dess former går bort såvida man inte drar ett tyg över dom och på det sättet kapslar in fibrerna.Själv så har jag köpt massa billiga kuddar på jysk, sonika tagit lite längre kraftigare häftklamrar och skjutit fast dom på trälådor.Naturligtvis "provlyssnar" jag kudden innan köp, håller upp den nära örat (men inte emot) och försöker bedömma om den effektivt "dämpar" massa struntprat om huruvida "Bengtssons" tvärs över gången skall ha den himmelsblåa tyget eller det mellanblåa som har det där lite klatschiga stänket av indiska oceanen.Jag brukar åxå leta upp ett ventilationshål som väser och låter, kudde upp.... kudde ner... (framför örat) skillnad??Man får räkna med lite konstiga blickar dock, från både anställda och kunder.....Ett väldigt vanligt koncept inom hemmabiofronten är en såkallad "hush box" till projektorer.I princip alla projektorer har en fläktkyld svinhet lampa i sig, men, alla vill ju höra filmen inte projektorn.Då bygger man en hush box runt projjen med forcerad fläktluftning annars dör projjen ganska omgående av värmen.Bäst effekt uppnås om man tvingar ljudet att studsa runt hörn och gångar i typ zick-zack mönster, ju fler studsar den måste göra innan den når "ut i det fria" desto mer oljud absorberas på vägen.Tänk ljudet ifrån "källan", var väser/brusar den? Hur kan jag se till att den tvingas studsa som fanken innan den hittar ut?Och hur gör jag det utan att göra luftens passage svår?Tänk dock på att lådan ofta gör allt oljud burkigt. Det blir ibland resonanser i den osv. En del ljud verkar gå "rakt igenom" då får du dämpa och staga hela lådans inre, inte bara i "flödeskanalerna". Trial and error metoden, ett par snabba spännbara haspar kan gå åt för framtida service och när du mixtrar med dämpningen.Ett effektivt sätt att dämpa bort "burkigheten" kan vara att helt enkelt häfta/limma fast kuddar, gummi/asfalts skivor, skumplast etc.Skulle hålla mig borta ifrån Biltemas isolerskivor med folie på. Folien är tät och släpper inte in ljudet "i fällan". Den andra varianten i enbart skum kanske är mer ok, har inte provlyssnat den.Man får dock se upp med en hushbox till värmepump, utan extra "andning" så kommer luftflödet att bromsas igenom den, och själva kastlängden på värmen avkortas nog rejält.Pja.. lite kladd som start, det i orange skall föreställa "dämpmaterial".
Paxmax: Det ante mig att du var intresserad av hembio också ...Själv köpte jag en sk "Long Throw" modell av projje som jag har ca 3 m bakom soffan...Ffa så mimimerar man ju de gemoteriska förvrängningarna förutom att man sliper höra projjen....Vad gäller dämpningen av ljudet i övrigt?.....Jag införskaffade ytterligare en stärkare på 5x 400 w IEC 8 ohm + en sub på 350 w Iec 8 ohm, så var det problemet löst.Numera låter allt bra.Min Denon 3805 funkar som försteg.Gillar inte Ex/Es i vanliga vardagsrum då jag tycker att det rör till mer än vad det tillför.I synnerhet som om förstärkeriet är för klent som på en Denon 3805.Liksom i värmepumpssamanhang så handlar det oftast om att man bör ha tillräckliga kraftresurser för att bli riktigt nöjd.
Panna 100 är ju ingen dålig projje (den börjar vara lite ålderstigen -läs 3år!!)Jag har importerat min hembio från Tyskland och Kina.Pris i Sverige ca 300 000:-Mit pris ca 120 000:- Dyr?Javisst, men visst var det ett fynd?Jag driver i dagsläget enbart 5 st Black diamond II med min stärkare.Tog hem betydligt dyrare högtalare (Mordant shourt performance6) och konstaterade att det inte lät ett dugg bättre (i mina öron) .Jag skiter fullständigt i eventuell skrytfaktor, förutom att jag köpt högtalarare som jag tycker låter lika bra för en 10-del av priset för dessa.Det är impact!!!!!!
...hehe fan ni är ju helt galna... ...hajjar som sagt inte vad du får för den där sissta nollan som man inte får för normala pengar =)....men men man skall ju lägga pengarna på det man är intresserad av och tycker om... har själv lagt ca 200.000:- på vad som i dagsläget bara ser ut som en massa rörböjjar med hjul.
...Jag har importerat min hembio från Tyskland och Kina...Jag driver i dagsläget enbart 5 st Black diamond II med min stärkare.Tog hem betydligt dyrare högtalare (Mordant shourt performance6)......som jag tycker låter lika bra för en 10-del av priset för dessa.
Citat från: Lasse å skrivet igår kl. 23:28:33...hehe fan ni är ju helt galna... ...hajjar som sagt inte vad du får för den där sissta nollan som man inte får för normala pengar =)....men men man skall ju lägga pengarna på det man är intresserad av och tycker om... har själv lagt ca 200.000:- på vad som i dagsläget bara ser ut som en massa rörböjjar med hjul.Lessen Lasse, Jag kan inte se hjulen Däremot ser jag en mystiskt kort fordon med dubbla triangelstag samt kraftiga ventilerade skivor uppvärmda av ett ok stuffat med dubbelverkande bromskolvar.Jag antar (läs gissar vilt) att du tänkt en mittmonterad motor alternativt svansmotor på denna rör-raket?Ser inte ut och bli något man tar ut på en shopping-runda iaf pga det något opraktiska insteget i fordonet!Angående vad man får för sista nollan: Är man inte jädrigt nogrann så får man inte ett smack (förutom stort hål i plomsan). Den största skillnaden i ljudet ligger tveklöst i room-treatment och högtalarna på en andra plats.Många (med mycket pengar) köper jättefina högtalare och placerar dom jättefina pjäserna i ett ganska spartanskt möblerat rum med massivt marmorgolv och stenhårda väggar. Dom ser jättefina ut där dom står men det låter ank-prutt.Det är som att ta en Formel 1 åk ut en runda "på den hala grusvägen i skogen" som C.Glenning brukade säga. Det går inte bättre med det än vad det gör med en Volvo XC.