0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag håller på att skissa på ett FTX system till vår ombyggnation.Med det kommer en separat imkanal med rejäl fläkt att installeras till spisen.Har sökt men hittar inget om hur köksfläkten ineragerar med ett sådant system.Fråga 1: Stänger köksfläkten igen kanalen när den är avstängd?Tanken är att ha frånluft i kök, tvätt etc samt även lite i köket.Fråga 2: Ska jag stoppa in ett motorspjäll som stänger fränluften i köket när köksfläkten går igång?En kompis som monterat FTX och frånluft i köket får matlukt i huset när frun (säger han ) glömmer att dra igång köksfläkten. De har i o f en öppen planlösning. Jag har haft farhågor att det beror på läkaget i deras roterande ftx aggregat. Tänkte skaffa ett roterande aggregat själv.Fråga 3: Ni som har roterande aggregat har ni störts av matos lukt pga det (det läcker nångra enstaka procent men den mänskliga näsan är rätt känslig)
På fråga 1 så har de flästa köksfläktar ett backspjäll som ska stänga då den inte är igång.2. Jag tror att det bästa är att skippa frånluft i köket och bara ha imkanalen där, annars misstänker jag att du få matos i hela huset med en roterande FTX.3. Jag har hört talas om att i ett hyreshus med roterande FTX så fick man byta ut hela skiten på grund av att det luktade matos. Jag tror det beror på att den varma luften som kommer innifrån vill kondensera i rotorn och då fastnar också luktpartiklar i rotorn som sen följer med ingående luft. Det räckte väl med att en hyresgäst inte använde köksfläkten ordentligt så fick alla andra lukta på dennes kok-konst.
Det som är viktigt i din FTX anläggning med roterande är att det statiska trycket före växlaren på FF sidan är högre än det statiska trycket efter växlaren på TF sidan. Detta för att läckflödet över växlaren ska gå från tilllufts sida till frånlufts sida. Man brukar säga att i ett balanserat ventilations system ska avluftsflödet vara ca 5 % högre än ute luftsflödet.
Citat från: orca skrivet 29 juli 2006, 10:11:38Det som är viktigt i din FTX anläggning med roterande är att det statiska trycket före växlaren på FF sidan är högre än det statiska trycket efter växlaren på TF sidan. Detta för att läckflödet över växlaren ska gå från tilllufts sida till frånlufts sida. Man brukar säga att i ett balanserat ventilations system ska avluftsflödet vara ca 5 % högre än ute luftsflödet.Tackar för svaren! Blev dock lite konfunderad:Menar du inte att trycket måste vara lägre på frånluftssidan än tilluftssidan för att det inte ska läcka frånluft till tilluften?
Det här var en rolig tråd!Som Orca, Carl N mfl. säger, använd inte en roterande växlare utan att rena köksluften duktigt först, både från fett med ett metallfilter (som sätter ner den termiska verkningsgraden snabbt) och från dofter med ett kolfilter.När jag räknade på värmeförlusterna om jag kör köksfläkten rakt ut en vinterdag fick jag följande:340m3/tim köksos vid -15C ute och +20C inne blir deltat 35C=>840Kws/min=>0.23Kwh/min Det är 15Kw effekt det! + effekten från koka/steka/ugnen gör kanske 2Kw till, det blir 17:- i timmen! 20-30:- om dagen i ett normalhushåll. kanske 4 - 5.000:- om året med ett lägre årsmedeldelta. Min slutsats blir att skaffa en riktigt bra kolfilter fläkt, köra tillbaka den varma goa luften i köket och ventilera den till en FLVP (eller FTX).Vad tror ni andra?