Hej,
Jag skulle gärna vilja ha råd från er som har erfarenhet av Nibe F730.
Vi har en F730 installerad i ett nybyggt fritidshus på ca 100 kvm sedan våren 2020. Fram till förra hösten har den fungerat bra och haft en årsförbrukning på cirka 6 000–7 000 kWh.
Under hösten började vi få återkommande larm, främst:
- Lågtryckslarm 51
- Hetgaslarm 55 (några enstaka gånger)
En reparatör påbörjade felsökning i oktober. Under oktober till december gjordes bland annat:
Vakuumsugning och påfyllning av köldmedium
- Byte av fläkt
- Rengöring av systemet
- Injustering av värmepumpen
Trots detta har problemen inte riktigt försvunnit. Företaget har varit här säkert åtta gånger och vi fick dessutom ytterligare ett larm under våren.
Det som bekymrar mig mest är att elförbrukningen efter dessa åtgärder har ökat kraftigt. Tidigare låg vi på 6 000–7 000 kWh per år, medan förbrukningen nu motsvarar nästan 11 000 kWh på årsbasis, alltså betydligt högre.
Detta är dessutom ett fritidshus som inte används permanent, men vi har det alltid uppvärmt då vi har en gjuten platta. Vi bor där på sommaren och besöker det sporadiskt under övriga delar av året, så användningen har inte förändrats.
Min misstanke är att man under felsökningen har ändrat inställningarna så att:
- elpatronen går in betydligt oftare
- ventilationsfläkten körs dessutom på högre hastighet
När jag påpekade att OVK-protokollet anger ett betydligt lägre ventilationsflöde än det som nu används fick jag beskedet att jag inte skulle ändra inställningarna. Samtidigt har huset nu fått ett tydligt vinande ljud från ventilationen som inte fanns tidigare vilket är störande. Teknikern tyckte att inställningar av luftventiler inte var något han hade med att göra.
Hittills har felsökningen kostat över 30 000 kr och företaget verkar ovilligt att hjälpa vidare. Min känsla är att larmen kanske har minskat genom att man låtit elpatronen ta en större del av uppvärmningen, men då på bekostnad av en markant öka energiförbrukningen.
Mina frågor
- Går det att exportera eller skriva ut alla inställningar från en F730 så att jag kan jämföra dem mot tidigare inställningar eller låta någon annan granska dem?
- Vilka inställningar bör jag kontrollera först för att förstå den kraftigt ökade förbrukningen?
- Är det rimligt att öka ventilationsflödet kraftigt över OVK-värdena för att undvika larm?
- Går det att se historik över kompressordrift respektive elpatrondrift så att man kan avgöra om elpatronen används betydligt mer än tidigare?
- Finns det något särskilt i F730 som kan orsaka en förbrukningsökning på ca 4 000 kWh/år efter en sådan här felsökning?