Smurfen. och 3 gäster tittar på detta ämne.
Ja, det stämmer nog bra att det blir samma milkostnad om man inte ladda hemma. Laddstolpe och dess kablage ska nån betala. För oss i hus blir det sällan ladd på stolpe. Laddar man ofta på stolpe så finns olika abonnemang som gör kW/h priset lägre. Vi kommer gå mer mot elfordon så det är väl bara att man löser det i hyresrätt och bostadsrätt oxå. Så slipper det bli en klassfråga.
Hos Cheap charge kostar en kWh 4,5kr, i hela Sverige.Har du en Tesla kostar det lite drygt 3kr/kWh i Teslas laddare.På mitt jobb kostar en kWh 2,5kr.Sen är det otroligt bekvämt att köra eller åka elbil. Jag betalar gärna mer för en elbil än motsvarande bensinare.
Kollade på totalekonomin.Kör väl max 1000 mil/år, det blir ca 10 000 kr/år i bensinkostnad (0,6 l/mil)En elbil kostar nog 200 000 kr mer än motsvarande bensinbil.Så det tar minst 20 år innan jag tjänat igen den där elbilen.
Vem tror ni betalar utbyggnaden av laddmöjligheter med därtill hörande kostnader och hur stort blir påslaget för denna kostnad per kwh?Någon som reflekterat över hur kostnadsbilden för de "fasta kostnaderna" för elabbonemang utvecklats de senaste 4 - 5 åren?Räknat in kostnaden för eventuella privata investeringar i solceller och batterier?El är skitcoolt och framtiden, men sannolikt inte billigare, men med många andra fördelar, tex friheten att inte vara beroende i samma utsträckning av vissa oljeländers välvilja att förse oss med drivmedel.