0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan allihopa Vilket underbart forum studs . Jag har installerat en Eco bella pelletskamin i vardagsrummet på min soutterräng direktverkande elvilla. Jag har precis hunnit provköra kaminen och måste säga att konvektor fläkten låter som en orkan . Ska det vara så här ? Jag fattar att när den inbyggda termostaten mäter börvärde mot ärvärde så skall fläkten varva ner. But still orkan. Någon här som har erfarenhet av denna modell ? Ska såsmåning om köra på en extern termostat med stdby funktionen och hoppas då slippa det mesta av bullret. Man vill inte titta tv brevid kaminen eller mysa vid brasan och det kan väl ändå inte vara meningen
Mats !Vad gjorde du av kaminen ? Slängde du ut skiten Jag funderar allvarligt att byta bort den till någon kamin utan kon-vektorfläkt... Men det är ju förenat med en kostnad trots att jag får ut dom till nettopriser Där får man för att man inte läser på innan köp :,v(, men men ska då köra den ett tag för att se om man vänjer sig . Förövrigt så valde jag mellan en luft luft och pelletskamin och valde det senare för att få värme när man längtar efter det som mest. Synpunkter på det valet borde det ju finnas i detta forum Kommentarer tack
Richard: Jag håller med om nästan allt du skriver om och kommer att förse huset med en värmepump så snart börsen fyllts på . Det som jag funderar på är att du säger att värmen blir lite mer ojämn med en pelletskamin. Om du menar strålningsvärmen från kaminen då är jag med. Men även värmepumpen förser ju huset med varm luft och den har ju tyvärr den tråkiga egenheten att den vill uppåt. Hur menar du att distributionen från en luft värmepump skulle vara effektivare på att fördela värmen jämnt ?
I går kväll hade jag fest hemma och vi satt ett gäng runt kaminen och drack lite coctails och mös i skenent från kaminen . Inkörningen av kaminen visar sig faktiskt stämma ! Den går mycket lungnare nu , sedan när kaminen gått 1 timme eller så så lungnar sig fläktarna och ingen i sällskapet anmärkte på att kaminen lät illa....