Hej, har inte RX50 men väl CE50 som nu är igång sedan 2010
Hur nöjda är ni med den?
- väldigt nöjd, bästa jag gjort att ersätta den gamla elektrostandard pumpen
Hur har driftsäkerheten varit och har ni haft några fel/reparationer?
- rörfirma bytt cirkulationspump (som gav ett svagt missljud) till en modernare bättre vilket bara var positivt, fick mycket jämnare värme och spridning på båda planen och den är adaptiv och drar mindre energi
- själv bytt frånluftfläkten till en EC fläkt även fast den gamla fungerade som tidigare, mycket tystare, effektivare och drar mycket mindre energi
- själv bytt givare temperatur avluft (enda grejen som gått sönder)
Hur mycket elpatron använder den vintertid?
- inte mycket alls, vår totala elförbrukning halverades i princip direkt och så är det än idag. Men jag tillåter en patron för att värma VV om kompressorn behöver extra hjälp så den går in ibland på vintern om mycket VV använts (läs längre duschar)
Hur upplever ni ljudnivån?
- vi tycker den är tyst, kompressorn hörs inte mycket, något mer än kyl/frys såklart men inte störande i vårt fall. Numera hörs ventilationen mycket mindre också
Hur fungerar styrningen och regleringen av värmen?
- perfekt i vårt fall, vi har innegivare placerad i rum mot vägg i norrläge
Hur har ComfortZone fungerat när det gäller support, garanti och reservdelar?
- mig har dom alltid svarat snabbt och reservdelar, bilder, dokument har dom alltid skickat med vändande post (givare och fläkt i mitt fall)
- garanti har jag aldrig behövt åberopa men jag tog en särskild försäkring som skulle täcka självrisk för hemförsäkring och åldersavdrag men den behövde aldrig användas. NUmera hoppas jag bara den fortsätter att fungera
Skulle ni köpa en RX50 igen idag?
- jag är ambivalent. Jag har stort förtroende för företaget men jag gillar inte att dom frångått genomströmmningsberedare så VV från RX50 tror jag du får från tanken istället för att det produceras på färskt vatten vid förbrukningen. Jag är därför ganska sugen på Qvantum istället om/när jag måste byta
Oavsett, du måste förmodligen isolera din avluftkanal bättre så du inte får kondensproblem pga av dom låga temperaturerna på avluften (blir runt minus 15-17 grader när kompressorn jobbar på max i vinter)