Hej
Jag har en FLVP som drar igång sin elpatron från november till mars ungefär, så jag vill stödvärma med LLVP. Vattenburet med golvvärme nedervåning och radiatorer på övervåning. Jag vill också få lite kyla på sommaren men det är sekundärt. Huset är två våningar med en utbyggnad som har öppet till nock på bottenplan.
Nu har jag ett antal huvudbryn vad gäller placering, kombinationer etc.
Min första tanke var att eftersom jag har 2 plan så skulle jag försöka få till en kombination med 2 innerdelar och en ytterdel. Jag började kika på alternativ 1 eftersom där finns det en perfekt placering på övervåning och en bra vägg att dra rör på. Problemet uppstod när jag kollade måtten på pumpar och jämförde med utrymmet på nedervåningen. Jag hade tänkt sätta innerdelen ovanför ett fönster men det ser svårt ut. Måtten ovanför fösntret är 32 cm totalt (28 om taklisten får vara kvar). Sedan finns ett utrymme bredvid fönstret men det är bara 65 cm. Nedanför fönstret är en köksbänk.
Nästa alternativ var att sätta pumpen i utbyggnadsdelen nedervåning enligt alternativ 2. Om jag då vill klara mig med bara en utedel skulle jag behöva dra rören ovanför utbyggnaden ca 6 + 4 meter. Jag vet inte om längden på rören är ett större problem än alla hörn, stuprör och takfötter som man måste knixa sig förbi. (Se bild)
Alternativ 3 har jag själv inte hunnit fundera så mycket på. Kanske går det att sätta en golvmonterad bredvid dörren i hallen och dra rör genom bastun till trappan på övervåningen? Vi har någon sorts trumma ovanför dörren som gör det svårt att sätta den där.
Med alternativ 4 ser jag ingen möjlighet att få en 2+1-lösning men kanske är detta bästa stället för att sprida värmen på nedervåningen bäst. Jag gillar dock inte placeringen av innerdelen då detta är "finrummet" och utedelen kommer rätt nära vår uteplats.
Så det har uppstått en lång lista med frågor och jag hoppas att ni hjälpsamma kan bidra med svar på vissa av dem iaf.
1. Om jag försöker med alternativ 1. Finns det så små innerdelar att de kan passa där jag tänkt på nedervåningen? Måste jag isåfall ha exakt samma innerdel på övervåningen eller finns märken där man kan kombinera olika modeller tillsammans?
2. Kommer placeringen av innerdelen på nedervåningen i alternativ 2 att kunna hjälpa till att värma huset på vintern? Det är ett rum med högt i tak och mycket fönster så jag är rädd att eventuell värme slösas bort i det rummet.
3. Placering av utedel och rördragning känns omöjlig i alternativ 2 om målet är att få till en 2+ 1 lösning. Men jag har kanske bristande fantasi. Någon som ser en lösning?
4. Om jag måste överge mina planer på en 2+1-lösning, hur skulle ni gjort då? Det är ju bara stödvärme så kan jag köpa ett gäng med små pumpar till rimligt pris? Jag vill ju gärna att de funkar ned till kanske -20 men jag kanske får nöja mig med en mindre besparing. Borde jag låta FLVP fokusera på en våning och LLVP på en annan? Man vill ju gärna ha behaglig golvvärme på vintern på nerevåningen tex.
Tacksam för alla tankar och ideer.