0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo, jag har hittat detdär effektdiagrammet och konstaterat samma sak. Normalt beteende mao.Vad jag INTE förstår däremot(men jag är ingen kyl/värmetekniker) är varför ingåendeeffekt ökar när ingående KB ökar, för mig skulle det kännas normalt att den sjunker eftersomatt dt mellan kb och vb minskar. Men som sagt, jag är ingen som riktigt fattar detta med carnot, trotsatt jag läst 4p värmelära på universitet. Pumpar och turbinteknink fastnade lite bättre, även om mycket av det är djupt begravet ngnstans.....
Citat från: pricken skrivet 10 juli 2006, 18:13:20Jo, jag har hittat detdär effektdiagrammet och konstaterat samma sak. Normalt beteende mao.Vad jag INTE förstår däremot(men jag är ingen kyl/värmetekniker) är varför ingåendeeffekt ökar när ingående KB ökar, för mig skulle det kännas normalt att den sjunker eftersomatt dt mellan kb och vb minskar. Men som sagt, jag är ingen som riktigt fattar detta med carnot, trotsatt jag läst 4p värmelära på universitet. Pumpar och turbinteknink fastnade lite bättre, även om mycket av det är djupt begravet ngnstans..... Jo, om temperaturen på KB ökar, ökar även trycket i förångaren. När kompressorn suger in gasen så får den då med större molmängd gas (volymen konstant men trycket är högre). Kompressorn ska sen trycka upp denna lite större molmängden gas till kondensorn och får då jobba lite hårdare. Fördelen är dock att uteffekten på värmepumpen ökar eftersom flödet av köldmedia genom kompressorn ökar.