Skoda Enyaq 85X 2026
Maxpaket, fyrhjulsdrift, 286 HK, DCC-fjädring
Fördelar:
Rymlig på alla platser, man rymmer två bakåtvända barnstolar bak utan att det inkräktar på utrymmet fram.
Tyst och komfortabel att köra, dryga 40 mils räckvidd på en laddning (Landsvägskörning) är helt OK, sedan vi köpte den har vi bara behövt ladda publikt en gång, resa till IKEA haparanda.
Den skulle klara den resan om man följde hastighetsbegränsningen (41 mil ToR) men vi laddade på lite för att vara säkra på att ta oss hem. Kostade 73 kronor att toppa upp till 70%.
286 hk ger bilen riktigt bra acceleration, och den matar på för fullt minst upp till 160 km/h, KIA EV3 började mattas av betänkligt redan kring 130 km/h - stor skillnad.
Laddningen har hittills inte varit några problem, laddar alltid med 11 kW om jag tillåter så hög effekt, och om säkringarna inte överbelastas så tibbers lastbalansering stryper laddeffekten.
Vid direkt jämförelse mot Polestar 2 Performance 2023 och Audi Q4 Etron så är den klart tystare och med bättre fjädringskomfort.
Halvautomatisk dragkrok ingår på alla Skoda, det är ett stort plus att slippa betala extra för det.
Jag får bara dra 750 kg med mitt körkort, men det räcker precis för mig och mitt lilla EU-släp.
Från och med 2027 tror jag de får dra 1800 kg, 2026 är max 1200 kg.
DCC-fjädringen är fantastisk.
Negativt:
När man använder "självkörningen" är den kinkig med att man måste hålla båda händerna på ratten, det gör jag högst motvilligt, så i praktiken innebär det att jag som regel bara aktiverar adaptiva farthållaren, inte självkörningen, synd, för självkörningen fungerar helt OK på bilen.
Line assist är lika dålig på den som på KIA:n, stänger alltid av den och hastighetslarmet innan jag åker iväg, eller så snart jag blir uppmärksammad på att den rycker i ratten.
De flesta andra elbilarna har samma problem med säkerhetssystemen, så det är inte unikt för just Skoda, men irriterande att det inte går styra mer själv hur man vill att det där ska fungera.
Tygklädsel i nästan alla modeller, väldigt dyrt köpa till skinn eller skinnimitation. Har redan en kaffefläck på armstödet i mitten, lite surt att det är svårt att hålla rent. Men är man snål så för man lida för det.
Olika däckdimensioner fram och bak, lite tråkigt att man inte man rotera hjulen när man skiftar däck.
Är otroligt nöjd med bilen än så länge, men den är ju inte körd en vinter än, så det återstår att se hur det fungerar.
Polestar 2, Dual motor, long range beställd och förväntad leverans i Augusti, nu ska gamla Kia Sportage få ny ägare och vi blir 100% elektriska jag och min Sambo.

(Hon är inte lika säker på att det är en bra ide...)
Sportagen är i fint skick, strax under 20 000 mil, det som kan behövas är en genomgång av bromsarna, kanske nya OK fram. Någon som är sugen så vet ni att den snart blir till salu.
Enda felet är ej fungerande backvarnare, har inte lagt ned något krut på att felsöka då vi inte känner att de behövs här ute på landet. Tycker den är värd 90 000 kr.