0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Alla stigarsugledningar som är längre än 90cm skall ha oljefälla (P trap) nedtill på stigarröret och sen var sjätte meter.och tolins har nog helt rätt att på våra pumpar så är nog 1,5 meter ganska ok!Men det är väldigt ovanligt att man ser några oljefällor överhuvudtaget på småsplittar nuförtiden, och för det mesta så funkar maskinerna länge i alla fall.Men problem på våra värmepumpar lär alldrig uppstå om man struntar i p trap såvida man inte kör långa tider i kyldrift, innedelen är ju kondensor och vätskan lyfter i värmedrift oljan via det klena 1/4tum röret till vilka höjder som helst. Men i kyldrift är det gasen som skall ta med sig oljan och dessutom i en lägre hastighet.
Hej!Ytterligare en fråga i sammanhanget, spelar det någon roll hur man drar rören mellan innerdel och ytterdel? Dvs om rören går ner som ett "U" mellan innerdel och ytterdel eller om rören går uppåt och bildar ett upp och ner vänt "U".Jag funderar på att tex placera innerdelen under en trappa och i så fall dra rören nedåt vi torpargrunden så att rören bildar ett "U" mellan ytterdel och innerdel, dvs rören blir den lägsta punkten.Alternativt placerar jag innerdelen ovan ytterdörren och då kommer rören gå uppåt antager jag.