Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placering av genomföringar i platta (Bergvärme/Brine, El & Vatten)  (läst 132 gånger)

RobertG och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Deamon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Hallå,
Jag behöver lite akut hjälp och input gällande placering av genomföringar inför gjutning av en garageplatta. Min rörmokare har tyvärr fått förhinder och jag står nu själv med att förbereda allt inför gjutningen (håltagning, placering av rör etc.). Tänker att det kan vara fint med lite hjälp för detta froum 😊

Kort om projektet:
Bygger till ett garage på ca 28 m² mot en villa från 1946 (se planritning). Garaget kommer att fungera som ett "teknikrum" där vi samlar all utrustning.


Värmesystem:
Vi flyttar ut bergvärmepumpen (BV) till garaget och uppgraderar systemet. Hela huset (även gamla delen) konverteras till vattenburen golvvärme och vi installerar FTX-ventilation, med vattenburen frikylebatteri kopplad till bergvärmehål. En ackumulatortank (AK) på 100–200 liter ska installeras bredvid BV-pumpen.
Vi har idag ett borrhål på 130 m (KB på skissen). Planen är att borra ytterligare ett hål och parallellkoppla dessa via en fördelare i garaget.

Några kommentarer spontant kring detta? Vet att det finns en uppsjö av ideer, men om något verkar galet, eller om det finns bättre möjligheter. FTX och kylbateri är redan klart. Nya bergvärme och aktank inte klart.

Förutsättningar:
Allt vatten och el från det gamla huset kommer att dras mot garaget där den röda pilen pekar (nära befintliga brunnen). Vi har även dragit markrör i plattan för el/laddstolpe till parkeringen, reservrör för inkommande vatten samt sommarvattenslang från en dräneringsbrunn. Det kommer även ut kallvatten rör till nya husdelen, varmvatten och VVC.
Brunnsborrarna kommer att kapa foderröret till den gamla brunnen och dra om kollektorslangen under den nya plattan. Vi kommer även lägga två tomrör kollektorslang som pluggas utanför garaget för det framtida borrhål nummer 2.

Eftersom jag gör detta själv nu under tidspress inför gjutningen har jag några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut:

1. Genomföring för brineslangar (köldbärare) i plattan
Var placerar jag bäst genomföringen i plattan för de totalt 4 kollektorslangarna (Ø40 mm)?
Är det bäst att dra upp dem samlat precis bredvid där bergvärmepumpen ska stå? Funkar mitt förslag, hur mycket arbetsutrymme för service behövs? Eller ska de upp bakom pumpen?
Hur har ni gjort i era teknikrum? Dela jättegärna med er av bilder på era installationer!

2. Placering av elcentral / elskåp vs Bergvärmepump
Inkommande el från huset kommer in vid den röda pilen och ska kopplas ihop med markrören från parkeringen via en ny elcentral i garaget.
Finns det några krav eller rekommendationer på avstånd mellan elcentralen och bergvärmepumpen/ackumulatortanken (med tanke på fukt/vatten)?
Bör jag placera elskåpet på väggen precis vid röda pilen, eller dra rör i plattan för att sätta centralen på en mer skyddad plats? (Elektriker på semester sen midsommar 😊

Placeringen bestämd sedan tidigare med elektriker utanför röra pilen, men tänker att kanske bergvärmeplaceringen påverkar?

3. Golvvärmefördelare
Vi ska ha golvvärme i garaget samt i badrummet/WC (nere till höger på ritningen i huset). Min tanke är att sätta golvvärmeskåpet på väggen mot badrummet och sedan dra matningsrören i plattan bort till teknikzonen (BV/AK). Är detta det smidigaste sättet, eller bör även golvvärmeskåpet sitta i själva teknikzonen? Blir svårt då badrummet ska renoveras i senasre skede.

4. Frikyla till FTX och VVC – något att förbereda i plattan?
Vi har förberett för frikyla till FTX-aggregatet (vilket kräver cirkulationspump och rördragning) samt varmvattencirkulation (VVC). Eftersom detta till stor del sker ovan plattan, är det ändå något specifikt rör, tomrör eller kabelkanal jag absolut inte får missa att gjuta in för detta nu när allt är öppet? Nån som vet hur mycket plats som behövs för dessa pumpar och installatoin? Dela gärna bilder om ni har.

Hoppas tråden inte är för stökig 😊
Stort tacksam för alla tips, råd och bilder ni kan dela med er av!
Må gott
Jonas

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2954
  • Karma +6/-2
Jag ser inga hinder mot att sätta en gruppcentral för el nära värmepumpen.  Lämna gott om plats i den, sätt upp en normcentral som är minst dubbelt så stor som nödvändigt för de apparater som måste in just nu.

Jag skulle nog dra upp brinerören bredvid värmepumpen (hellre än bakom eller mitt under) , på den sida som passar bäst för anslutning inne i den (kan variera mellan olika modeller). Tänk på att göra plats för expansionskärl för brine om inte ett tillräckligt stort finns inbyggt i värmepumpen. Och lämna gott om svängrum för installatören.

Tänk på att om det ska köras kyla i FTX så krävs det avlopp för kondensvatten därifrån. Se till att det röret går med fall hela vägen till golvbrunn eller något annat ställe som kan ta hand om kondensvattnet utan problem.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Deamon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tackar
Hur mycket utrymme behöver man bredvid för att komma åt tro? Tänker det blir en ordentlig glugg/ tas mycket plats från vägg.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!