Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av pump?  (läst 2846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
Dimensionering av pump?
« skrivet: 08 juli 2006, 17:11:40 »
Funderar på att skaffa luftvärmepump, har ett borohus från -90 med ca 145kvm boyta som har uppvärming med luftvärme, drivet med el. Det är på 6000W och man kan helt stänga av värmen och bara köra fläktdelen

Drar ca 14000 kwh per Ã¥r (1 person)  varmvattenberedaren är eldriven, Det är ett sutteränghus i Linköpingstrakten.  

Vilken storlek på pump kan vara lämplig?

Funderar på:

Panasonic E9DKE3              5.0 kw
Panasonic XE9EKE              6.1 kw
Panasonic HE9DKE              6.5 kw
Sanyo SAP CRV/KRV123EH   5.8 kw

Det är väl ingen ide att välja en större?

Hur mycket kan jag tänkas spara in per år?
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad teery

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Bosatt i östra värmland
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av pump?
« Svar #1 skrivet: 09 juli 2006, 11:00:30 »
Jag tycker att du ska välja en pump med hög ut-effekt. När det blir riktigt kallt har man igen den större pumpen. E9DKE tycker jag du kan glömma. HE9DKE och sanyo har fått bra kritik på forumet.
Panasonic E12DKE-SPK.Villa på160kvm.Förbrukar 14700Kwh/år

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av pump?
« Svar #2 skrivet: 09 juli 2006, 11:03:14 »
Jag håller med, tänk också på att de värmepumpar du nämner bara ger ut ca 2-3 kW vid -10ºC - när du som mest behöver dem!
(De siffror du refererar till gäller vid +7ºC ute)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av pump?
« Svar #3 skrivet: 09 juli 2006, 12:27:31 »
Ja Sanyon ger 2,9kw vid -15 och kostar 8500kr
panasonic HE12DKE kostar 13000kr ungefär 50% mera än sanyon vad den ger vid -15 är okänt.

monterar jag själv, känns det säkrare med den mindre maskinen, men lejer jag lär ju montaget kosta så mycket plus att man får garantier så då kan jag tänka mig den större maskinen.

Får ta reda på mer vad montaget kan tänkas kosta.

Jag har ju relativt låg förbrukning redan idag, så frågan är hur mycket kw som behövs när det är riktigt kallt i dagsläget, jag har 16A proppar idag, så jag vill inte gärna byta till större säkringar (dyrare fast avgift) med en större pump är det ju större risk att propparna går. Men det är ju klart att om den större maskinen gör att ingen tillskottsvärme behövs alls, så kan jag ju stänga av nuvarande värme helt, störst risk för att proppen ska gå är ju om både värmpump och befintlig elvärme går igång samtidigt.

Funderar oxå på om det kanske är bättre med 2 pumpar, men tror inte jag har 2 vettiga placeringar med min planlösning.
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av pump?
« Svar #4 skrivet: 09 juli 2006, 13:23:08 »
Du kan ju alltid kolla på vilken fas din värmepump går, koppla sedan bort kabeln för den fasen till din elvärmepatron i luftvärmesystemet. På så sätt får du en reducerad maxeffekt på elvärmen (4 kW) och mindre risk för att huvudsäkringen går trots att både elvärme och värmepump går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av pump?
« Svar #5 skrivet: 09 juli 2006, 13:46:57 »
Det var en smart metod Thumbsup
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

Utloggad Snodden

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 104
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av pump?
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2006, 17:49:52 »
Det kommer nog att bli en HE12:a
F750 + SAM40 i 150kvm i ett plan med golvvärme i betongplatta, därav 80kvm öppen planlösning. Inga rumsgivare, Utegivare och tilluft i norr.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!