Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Golvvärme glesa på, vad?  (läst 77 gånger)

sigge01 och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Niklaspe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: PITEÅ
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärme glesa på, vad?
« skrivet: Idag kl. 04:34:32 »
Vad gäller som glespanel!
22x120 ytterpanel?
Klyva spånskivor?
Eller duger det med råspont 23x120? Med dubbla lager lumpapp?
Nämligen läst att för vissa funkar inte 21/22x120mm ytterpanel att glesa med blir för tunn för rör och plåtar.

Ska lägga golvvärme med 20 slang.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 31146
  • Karma +22/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme glesa på, vad?
« Svar #1 skrivet: Idag kl. 08:00:48 »
Uponor har bra info om detta, de föreslår planhyvlat 21x120 eller 28x120, gissar att ytterpanel 22x120 funkar lika bra om du lägger ohyvlade sidan neråt.

https://www.uponor.com/sv-se/vvs/produkter/golvvarme/golvvarmeplat#hep-pa-tvars-trabjalklag

Sen kanske det spelar roll vilket märke på plåtar du väljer, jag tycker ju att de borde vara exakt 20 mm, men köper du billigast möjligt så kanske måtten inte alltid är så exakta?
Det borde då gå att kompensera genom att ha typ 25-30 mm mellan panelen så att plåten har plats att anpassa sig en aning?
Jag skulle dessutom trycka ner slangen innan plåten fixeras mot underlaget så finns alla möjligheter att få ihop det.

Om man tittar på filmen så har han samma glipa även där man inte har slang, den kan du dra ihop motsvarande så det blir samma C-C.
« Senast ändrad: Idag kl. 08:14:50 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!