Det är ju frågan om tycke och smak. Har själv kört Nibe bergvärme sedan 1999. Till dina frågor:
Förslag: Byt ut den nuvarande plast expansionskärl på den kalla sidan med en röd metal expensionskärl.
Jag antar att du menar köldbärarsidan. Med leveranser bör det ingå ett nytt expansionskärl i plast. Dessa verkar i alla fall överleva en värmepump.
Förslag: Installera ett magnetitfilter.
Varför undrar många? Visst, magnetiskt klet fastnar i dessa. Men det har ju inte varit allmänt använt så länge. Har du ett vanligt radiatorsystem ser jag inte någon diekt fördel. Du har ju filter i själva installationen, som ingår i leveransen. Kanske en fördel med avancerade styrsystem med golvvärme. Jag vet ej, men har aldrig haft problem med magnetit.
Förslag: Installera en rumsgivare.
Ja, definitivt! Den är inte dyr och du kan själv dra valfri tunn ledning genom huset. Utegivaren vet mycket och räcker långt. Men en rumsgivare fixar det sista om det är solsken, eldar i öppna spisen, har gäster, lagar mycket mat. Skaffar du en bättre med display, har du viss kontroll av pannan, kan ställa temperaturen, kan se utetemp, fellarm. Det är skönt att inte behöva kolla allt via en app, som kostar mer och mer.