0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
De höga spotpriserna vi har för tillfället är till stor del beroende på de kärnkraftverk som för närvarande står still för utredning och åtgärd av den säkerhetsbrist som uppdagades för några veckor sedan. Detta tillsammans med underskott i vattenmängden i regleringsdammarna i nordiska vattenkraftverk som i praktiken motsvarar Danmarks årliga elbehov har ytterligare höjt elpriserna.
Å Du, jag skriver inte el nånstans, (tror jag) utan energi. Då problemet gäller all energi, å inte enbart elen.mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 21 augusti 2006, 22:10:31Å Du, jag skriver inte el nånstans, (tror jag) utan energi. Då problemet gäller all energi, å inte enbart elen.mvh humlan.Joda, det är säkert så att du avser all energi, det är jag som "tänker" el eftersom jag producerar den. Det övriga energiläget och dess kopplingar skall jag erkänna har jag inte en susning om. :-[
... SCA, som jag förstått det, ser ut att börja producera egen el, med egna vindkraftverk. Inte helt otroligt, att andra stora energiförbrukare, funderar på liknande lösningar. För oss småförbrukande Svenssons, ser jag solceller som en lösning, kanske inte en total lösning, men en stor del av det Vi behöver av el, bör kunna lösas med solceller inom några år.... .
Citat från: humlan57 skrivet 22 augusti 2006, 10:27:37... SCA, som jag förstått det, ser ut att börja producera egen el, med egna vindkraftverk. Inte helt otroligt, att andra stora energiförbrukare, funderar på liknande lösningar. För oss småförbrukande Svenssons, ser jag solceller som en lösning, kanske inte en total lösning, men en stor del av det Vi behöver av el, bör kunna lösas med solceller inom några år.... . Vem skall leverera elen en mörk, vindstilla och smällkall februarimorgon när elbehovet är max? Någon, och det blir konsumenterna, måste betala för den elgenereringskapaciteten.
Då tar Du bara av det som levererats som överskott till elbolagen, inget av det jag nämer är ju frikopplat, utan anslutet mot elnätet.
Citat från: humlan57 skrivet 22 augusti 2006, 11:13:42Då tar Du bara av det som levererats som överskott till elbolagen, inget av det jag nämer är ju frikopplat, utan anslutet mot elnätet. Elen måste genereras i samma ögonblick den konsumeras. Det går inte att lagra elöverskott som elenergi från sommardagar och ta ut det vinternätter. Elenergin måste omvandlas till någon annan, lagringsbar form av energi och det kostar.
Kraftjättarna ger svar på talhttp://www.n24.se/dynamiskt/samhallsekonomi/did_13535284.asp
Nästan 75 öre kwh på nordpool nu.Har vi ingen norrläning som kan köra lite regndans så vi fårlite vatten i magasinen