Det är väl mitt fel förstås, ska försöka hålla mig från det lite mer framöver.
Tycker dock att det är intressant, och inte minst delvis relevant i den tid vi lever med politiska beslut som färgar energiproduktion, energiförsörjning, energipriser, bidrag, avdrag, subventioner och sånt som har med forumets kärnämnen att göra, energibesparing och värmepumpar i en rätt bred mening.
Det kommer att göra skillnad om det blir regeringsskifte i höst, den saken är säker.
Att det blir mycket diskussioner i Allmänt forum, i frågor som rör politik visar ju också på att det finns ett intresse för frågorna, men jag vet förstås att det riskerar alienera vissa personer som kanske inte håller med det som framstår som konsensus i forumet.
Själv försöker jag ändå svara på "värmepumpsfrågor" i den mån jag kan bidra, känner inte att jag satsar mindre krut på det idag än för många år sedan, däremot åldras ju mina kunskaper, och på nya modeller, och nya fabrikat är det inte så mycket man kan bidra som baseras på egna erfarenheter, där får man helt enkelt lita på att de som har prylarna delar med sig av sin kunskap.
Tavlan "Off-topic" kan bara ses av registrerade medlemmar, kanske skulle man flytta över trådar som är/blir politiska dit så skrämmer man i vart fall inte iväg någon innan de registrerat sig?
Jo, jag startade ett forum för politiska diskussioner, men det blev bara "rasistiska" inlägg där, lönlöst att försöka hålla diskussionen på en sansad nivå.
Och det är väl därför många har slutat acceptera det fria ordet, det finns nog ett stort uppdämt behov från många att tydliggöra de problem som t.ex. massinvandringen, nedläggningen av kärnkraften, vindkraft som destabiliserar elnätet med mera har inneburit, och som tystats ned i årtionden.
En svår avvägning, men ändå något man måste ha i åtanke, hur länge ska public service, mainstream media, diverse forum och kommentarsfält censurera tankar som folk har i både den typen av frågor, och politik rent generellt, något som berör alla varje dag.
Lite märkligt är det allt att det ska vara tabu överallt.
Jag försöker se till att diskussionerna som rör politik ändå hålls på en sansad nivå, hur jag lyckas får andra bedöma, men som sagt, jag ska försöka hålla tillbaks, om jag gör det kommer den typen av diskussioner alldeles säkert minska.
Om man stör sig kan man också i sin profil "Ignorera tavlor" så man inte ser det som skrivs:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=profile;area=ignoreboards;u=1590Ett grundtips är att ignorera allmänt forum och off-topic om man inte är intresserad av frågor som inte rör värmepumpar och andra energilösningar som har egna tavlor för det specifika ämnet.
Sen tror jag faktiskt att många återkommer till forumet för diskussionerna i allmänt och off-topic, inte minst gamla medlemmar som blivit något av ett gäng som kan slänga käft med varandra, och låta det vara rätt högt i tak, inte sällan lite med glimten i ögat, eller ironi som en del i det som skrivs, skämt, inte minst Ironi är det inte alls som förstår sig på, så även det riskerar alltid att förarga folk helt i onödan egentligen.
Jag ska även erkänna att en del av orsakerna till att jag har de "icke-regler" jag har i denna fråga är för att avsaknaden av diskussion, censuren, under årtionden har skadat Sverige på ett sätt som aldrig kommer gå reparera, det är allvarligt när allmänheten hindras att "tala" om viktiga frågor och lyfta fram problem i ljuset.
Det här är förstås min personliga uppfattning, och jag vet att det finns många som är så indoktrinerade att de ännu inte insett hur vilseledda vi vanliga dödliga varit i många frågor, i årtionden.
Det börjar ändras allt mer nu när vem som helst kan starta en egen TV-kanal på Youtube, men många som befinner sig i "public service-bubblan" nås aldrig av andra verklighetsbeskrivningar än den som ges av just dem.
En delvis verklighetsfrånvänd bild, även om det kanske börjar bli bättre.
Huruvida det är dumt av mig att försöka förändra på mitt sätt är förstås en avvägning, men jag hör alltså vad ni säger och ska se vad jag kan göra för att det ska bli bättre för er som inte gillar det ni ser.