Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 360 frÃ¥gor?  (läst 2870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
Nibe 360 frågor?
« skrivet: 05 juli 2006, 15:56:17 »
* Behöver jag en shunt till golvvärmen med 360?..tror jag läste någonstans att det inte behövs..eller så fattar jag helt galet Sc:,h

* Till hur många -grader klarar man sig på en 360 innan elpatron går in?

* Behövs expansionskärl på in/ut eller räcker det med det slutna inbyggda?
« Senast ändrad: 05 juli 2006, 16:35:14 av Steelis »
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 360 frågor?
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2006, 07:45:33 »
* Behöver jag en shunt till golvvärmen med 360?..tror jag läste någonstans att det inte behövs..eller så fattar jag helt galet Sc:,h

Hr du endast golvvärme så behöver du nog ingen shunt. Men har du både radiatorer och golvvärme så beöver du shunt för att klara de olika framledningstemperaturerna som systemen behöver.

Citera
* Till hur många -grader klarar man sig på en 360 innan elpatron går in?

Det där beror helt och hållet på ditt hus värmebehov, olika från hus till hus.

Citera
* Behövs expansionskärl på in/ut eller räcker det med det slutna inbyggda?

Vet tyvärr inte.
« Senast ändrad: 06 juli 2006, 07:52:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360 frågor?
« Svar #2 skrivet: 19 juli 2006, 18:51:10 »
* Du lär inte klara någon minusgrad alls med 360P'n, den har helt enkelt inte tillräckligt hög effekt...
Jag skulle ha köpt en ComfortZone istället. (har själv nibe idag:()
www.comfortzone.se

*Det inbyggda bör räcka.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe 360 frågor?
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2006, 14:56:03 »
Nibe 360 och IVT 490 är väl ganska lika och då jag har en IVT 490 så kan man väl säga att med optimal inställning av värmekurva och låter den styra värmen i huset så kan du klara ner till några minusgrader utan alltför mycket tillskott, tillskott kommer att behövas men inställningarna är viktiga. Bor man som vi i Södra Sverige klarar vi oss ganska bra med den pumpen men norröver skulle jag satsat på något annat typ det som tipsats om tidigare.
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
SV: Nibe 360 frågor?
« Svar #4 skrivet: 24 juli 2006, 15:23:24 »
Om värmepumpen använder elpatronen eller inte beror dels på hur den är inställd, vilket driftläge den står i samt förbrukning av varmvatten och naturligtvis utetemperatur.

Du kan välja att spärra elpatronen, men då kommer du inte att tycka att det är så skönt att duscha :)

Men är inte elpatronen spärrad så startar den i princip alltid om du förbrukar mycket varmvatten oavsett utetemperatur.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Nibe 360 frågor?
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2006, 16:42:34 »
Om värmepumpen använder elpatronen eller inte beror dels på hur den är inställd, vilket driftläge den står i samt förbrukning av varmvatten och naturligtvis utetemperatur.

Du kan välja att spärra elpatronen, men då kommer du inte att tycka att det är så skönt att duscha :)

Men är inte elpatronen spärrad så startar den i princip alltid om du förbrukar mycket varmvatten oavsett utetemperatur.
Fighter 360 trendberäknar om elpatronen behövs eller inte och det tar tid innan den accepterar att starta elpatronen...

Detta gör att kompressorn utnyttjas till större del än sin lillebror f310 som kopplar in elpatronen vid viss temp enligt programmet som cpu kortet har. Detta varierar lite beroende på ålder på maskin.

Så F360 är effektivare i dessa lägen än sin lillebror.

Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Steelis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hofors
  • Antal inlägg: 301
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Steelis Blogg
SV: Nibe 360 frågor?
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2006, 20:40:16 »
Det lutar åt att det blir en 360,verkar vara det mest lämpliga för oss, Ni som har en sån vad ligger eran års/dygns förbrukning på,på ett ungefär?
2-plansvilla 105kvm, Nibe Evc 240, nyinstallerad FTX Heru 100 EC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!