Hej!
Har i nuläget rivit upp golvet i köksdelen av min stuga och renoverat syllen, samt rensat bort allt organiskt material ner till jorden. Frågan är nu hur jag går vidare innan jag reglar upp för golvet?
Problemet som jag står inför är att jag måste bestämma hur jag skall göra med krypgrunden i köket innan resten av golven rivs nästa år. Tanken som slår mig är att om jag lägger makadam med plast ovanpå så kommer väl fukten från övriga delar av krypgrunden lägga sig på plasten vilket då tar bort hela poängen med dess "fuktspärrande" funktion, eller? Har fått tips av hantverkare att tillsvidare vika upp plasten och spärra av övriga utrymmen innan jag lägga plast där också. Låter logiskt men är plasten verkligen så avgörande för fuktbekämpningen, eller kan den skippas?
Till saken hör att krypgrunden tidigare var i dåligt skick då den gamla blindbotten med isolering rasat ner och dragit åt sig fukt och (som jag tolkar det) hindrat luftflödet vilket inte varit idealiskt. Nu när detta problem åtgärdats samt planer att förbättra dränering kan det möjligtvis räcka med bara makadam? Det gamla golvets undersida var trots allt i bra skick när det togs bort så det var ju inte ett akut problem där, bara de mycket äldre syllstockarna som nu är renoverade. Å andra sidan vill man ju inte lämna något åt slumpen när man ändå är igång, så att säga.
Är väldigt intresserad av åsikter om detta och tacksam för svar om lämpliga tillvägagångssätt och tips.
MVH