Jag har en sex år gammal Toshiba Daiseikai 9 RAS 35 installerad av Klimatteknik Stockholm.
Idag, under en normal värmekörning, stannade pumpen och funktionslampan och timerlampan på innedelen började blinka snabbt. Funktionslampan bytte färg till blå från den normala orangefärgen som lyser i värmeläget.
Efter flera av- och påslag, och efter att jag gjort Toshiban helt strömlös, kom den igång och fungerade normalt resten av dagen. Jag använder den sparsamt nu för det var drygt tio grader varmt i mina trakter. Jag kör pumpen ett par timmar och stänger av när det blir för varmt inne och slår på igen när det behövs.
I och med att jag inspekterade pumpen så rensade jag luftfiltren på innedelen, de var rätt igensatta.
Instruktionsboken säger att man ska stänga av pumpen om en lampa blinkar, vänta 30 sekunder och slå på den igen. Om den fortfarande blinkar så ska den repareras. Det är allt. VAD INNEBÄR DEN BLÅA BLINKEN?
Jag kör pumpen normalt på 24⁰ C och med näst högsta varv på fläkten. Jag hade mätt energiförbrukningen vid inställningar på 24⁰, 22⁰ och 20⁰. Det fanns knappast någon skillnad mellan 24⁰ och 22⁰. Vid 20⁰ tar pumpen mindre kräm men värmer dåligt.