0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Med 15kW så behövs väl nästan 25A säkring och då får man möjlighet att betala både högre fast avgift och högre effektavgifter, så snart pausen slutar. Då blir man Guldkund.Med 15kWh eller hellre ännu mer blir man inte det alls. Läste jag inte någonstans att man borde ha 150-200 kWh tyckte Rickard, så nät, elbolagen och staten får absolut minsta möjliga intäkter. ☺️💪Men jag har kanske fattat helt fel !?😉Jag kräver analogt att det tas fram ett alternativ till.Möjlighet till 8A huvudsäkring, så fasta avgiften halveras och ingen effekt avgift utgår upp till 8A !!!Detta måste vara det helt logiska och enkla för flertalet av människorna.
Jag är något förvånad över Rickards sätt att resonera. Att det skulle vara självklar fördel att försöka styra flödena i elnätet via signalerna i form av elpriset, när så försvinnande få väljer att ha kvarts-pris redan som det är. Visst kan man resonera att det kanske borde vara så att elpriset även skulle spegla belastningen och begränsningar i elnätet, men så är det inte idag. Elpriset säger inget om ifall elnätet förmår överföra all den effekt som kunderna på nätet tekniskt sett kan sälja och köpa till det satta elpriset.Elpriset kan vara lågt och till och med negativt vid tidpunkter då elnätet är hårt belastat. Det sista man som elnät då vill är att elprisets signal skall få kunder att förbruka mer el och ännu mindre att de maxar sina säkringar om elpriset är lägre under ett fåtal timmar en kall vinterdag. Nä effektavgiften behövs för att bromsa elprisoptimeringen.Jag har inte räknat på ditt fall Rickard, men för mig så kommer effektavgiftens införande innebära att det sällan kommer vara fördelaktigt att flytta förbrukning till enskilda timmar då elpriset är lägst varje dygn. Den stora vinsten kommer istället ligga i att inte förbruka all el de timmarna då elen är billigast, utan fördela ut förbrukningen och på sin höjd undvika att förbruka mycket el enskilda timmar med högst elpris. Eventuell stress kring optimering för att anpassa sig till elpriset kommer mer eller mindre försvinna. Jag överväger personligen att byta till rörligt månadspris den dag som effektavgiften införs, för att det kommer vara mer eller mindre idiotiskt att försöka tjäna något på elpriset när effekten kostar mycket mer.Optimalt för elbilar och elnätet i husen är att ladda relativt långsamt fördelat över en stor del av natten då effektavgiften i de flesta fall är låg (eller noll) och elpriset oftast också inte är högt. De flesta behöver inte ladda med full effekt för att hinna ladda vad de behöver till nästa morgon.Merparten av ditt resonemang Rickard kretsar ju kring dessa typer av upplägg med effektavgifter som är kritiserade, inte effektavgifter med sund utformning (likt EON).Det är verkligen inte rimligt att ett litet fåtal effekttoppar per månad skall lägga grunden för kostnaden för en hel månad. Det får ju sådana sjuka följdverkningar som du räknar upp.Så kritisera Piteå Energi för deras tilltänkta upplägg istället för att hylla att de pausar införandet. De är ett av många elnätsbolag som bör göra sin hemläxa, tänka om och tänka rätt.Visst tappar effektavgiften lite av sin bestraffande spets om man baserar den på alla dagars enskilda toppar, men basera den på ett fåtal toppar och man riskerar att skapa en situation där det är meningslöst för hälften av kunderna att försöka styra sin förbrukning under andra halvan av månaden. Rent statistiskt så kommer så många få ett par oplanerade höga toppar i början av månaden att de inte alls har skäl att bry sig om effektavgiften under senare halvan, tvärtom så kan man som kund motiveras att resonera att man vill ha valuta för den kostnad som man ändå kommer få och därför förbrukar lika mycket alla dagar i månaden oavsett. Det är självklart att det upplägget inte fungerar väl i praktiken.Jag är övertygad om att enda sättet att få en effektavgift som känns rättvis och som man kan påverka och som ger effekt på hur kunder använder sin el, det är att basera kostnaden på månadens alla dygnstoppar, inte de 1, 3 eller 5 högsta topparna varje månad.
Diskussionen om 8 eller 6A som huvudsäkringar skulle ju för de flesta innebära att man måste ha batterier och har man det kan man ju styra mot just en max effektförbrukning med Peak Shaving.Fast visst, man kan ju tänka sig att man byter ut tvätt, disk, vattenkokare och dammsugare mot modeller som bara värmer med 800 W istället för 2000 till 2400 W som idag (10A)Finns ju rätt många saker som drar 10 A i dagens hushåll, så under det blir det svårt komma utan batterier.Lite så har vi för övrigt fått göra i huset i Spanien, där har vi bara enfas 16A så både spis, vattenkokare och allt annat har låga effekter för att det ska fungera.Visst, det löser ut ibland ändå, men alltid bara när man är hemma och kör alla förbrukare - det är bara återställa och låta t.ex. tvättmaskinen stå tills man har diskat färdigt.Effekttariffer + batterier blir då ungefär likartad med små huvudsäkringar eftersom den fasta avgiften sänks när effekttariffer införs.Ställ bara peak shaving på den "högsta dygnsförbrukning" man förväntar sig under månaden, och dividera med 24 timmar så är man hemma.Kanske får man lägga till några kWh dygns-marginal så man inte åker dit på någon timme som kom ett dygn med extrem förbrukning jämfört med normalen.För mig är årets högsta dygnsförbrukning drygt 124 kWh, dividera det med 24 så blir det 5.16 kW peak shaving, och en effekttariff på kanske 125 X 5 = 625 kr de dyraste månaderna.Över året kanske det skulle gå på ett ut med dagens ca 7000 kr i fast avgift för 20A säkring.Men till vilken nytta frågar jag mig, det blir väldigt mycket kostnader att stress som måste till för att nå till samma "låga" kostnad som vi har idag, och utan investeringarna så skulle det nog bli rejält mycket dyrare.Räddningen är väl i och för sig om man bara får effekttariffer 4 månader/år, då kan det ju få kosta lite vad det vill om fasta avgiften sänks från 7000 till 2000 kr som exempel.Med effekttariff alla årets månader har jag svårt att se att vi ens med stora batterier och peka shaving skulle komma ned till samma kostnad som idag, kanske med rätta eftersom vi är stora effektförbrukare då och då.Vi maxar säkringarna ett antal gånger varje månad oavsett årstid, får även byta några 20A huvudsäkringar varje år, inte minst på sommaren när det är poolparty och både SPA, bastu, poolvärme och alla köksmaskiner går samtidigt - då finns det ingen hejd på effekttopparna.Skulle tro att våra 20A porslinssäkringar håller uppemot 30A innan de brinner, så vi ligger HÖGT innan de går.
Öppen fråga, Är du nöjd med 30kWh batteri storlek?
I vårt elområde skulle vi väl helt slippa effektavgifter, om man får tro VD:n på Piteå Energi - han hade aldrig upplevt att det fanns effektbrist i elområde 1 eller i Piteå:s elnät.
Intressant om VDn på Piteå Enegi uttryckt sig så, för att sedan ändå ha planerat att införa en effektavgift som hade bestraffat de som skulle ha ett fåtal höga effekttoppar per månad.Som sagt, problemen/klagomålen som rapporterats kring effektavgifterna beror i samtliga fall på att nätbolag i fråga har baserat avgiften (som kan bli hög) på ett fåtal effekttoppar per månad. Den utformningen bestraffar mer för misstag än den förmår att styra kundkollektivet i stort.