Jag kände att frågorna var enkla och testade AI som svar, jag är nöjd med innehållet:
Jag skulle säga att skillnaderna mellan fabrikaten i praktiken inte är jättestora, utan det som avgör mest är vilken framledning du behöver och hur kallt klimatet är.
De där siffrorna ner mot –25 eller –28 betyder i regel bara att maskinen kan gå så långt, inte att den fortfarande är särskilt effektiv där. COP börjar rasa rätt rejält när man närmar sig de temperaturerna, speciellt om man samtidigt ska upp mot 60–65 grader framledning.
Exemplet du tog med Ecodan, 6 kW vid –25/65, betyder ungefär att den klarar leverera 6 kW värme. Drar den kanske runt 3–4 kW el i det läget så ligger COP någonstans kring 1,5–2. Det är alltså fortfarande bättre än ren el, men inget mirakel.
NIBE-siffran du nämnde (7,18 kW ut vid –7/35 och ca 2,9 kW in) ger COP runt 2,4–2,5. Men det är ju vid 35 graders framledning. Skulle du behöva 60–65 grader så sjunker den ganska snabbt.
I ett hus med gamla oljeelement brukar man hamna ganska högt i framledning, så där tappar alla luft/vatten lite verkningsgrad. Men samtidigt: kör man ved när det är –20 till –25 ute så gör det inte så mycket. Den mesta energin över året ligger ändå runt 0 till –10.
Jag hade nog resonerat som du också skriver:
kör pump först och se hur långt elementen räcker. Sen kan man alltid byta några radiatorer till större modeller senare och få ner framledningstempen.
---
Jag vill betona väldigt COP-ras i högre framledning. Vid -12,9 testade jag snabbt ändra på min från 40 grader framledning till 53 grader. COP 1,9 mot 2,48. 500W mer uteffekt ungefär. Det är viktigt att hålla ner sin framledning.