0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej,Vi har en Comfortzone CE65 som är uppåt 18-19 år gammal nu. Jag befarar att den när som helst kan gå sönder och då vill jag vara beredd med en bra lösning för att ersätta den.
Bergvärme plus FLV skulle vara toppen, men jag vill inte ta den stora investeringen. Därför undersöker jag nu LV + FLV. Vad jag kan se finns bara CTC som integrerat detta. (https://ctc.se/produkter/ventilationslosningar/ctc-ecovent-i360f). Frågan är hur dyrt det blir och hur mycket det ger jämfört med att bara köra en LV-pump och blåsa ut värmen.
Hur mycket bättre på vilket sätt ? Driftsäkerhet, då säger jag Nej
Ecovent i360F är inte en frånluftsvärmepump utan en varmvattenberedare med elpatron kombinerad med en frånluftsfläkt.Vi vet ju inte var du bor eller hur stor din totala elförbrukning är men eftersom huset är stort och har tvåglasfönster så kan man gissa att det inte är optimalt för en frånluftsvärmepump.Om du bor i södra Sverige är förmodligen det billigaste att ha en Luft-vattenvärmepump kombinerat med en kanalfläkt för ventilationen.Om du bor i norra Sverige är förmodligen det billigaste att ha en Bergvärmepump kombinerat med en kanalfläkt för ventilationen.Att kombinera ovanstående alternativ med en frånluftsvärmepump blir både dyrt och onödigt komplicerat
Hur stor är din totala årsförbrukning av el?
Du menar att moderna frånluftsvärmepumpar kan vara mindre driftsäkra?