Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Byte eller reparation (Nibe F750)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Byte eller reparation (Nibe F750) (läst 8338 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jfse
Nybörjare
Antal inlägg: 4
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
jfse
«
skrivet:
04 mars 2026, 14:36:28 »
Citera
Hej, nyligen köpt mitt första hus och såklart så åker man på att värmepannan går sönder innan ett år ens gått
Värmepumpen är ungefär 15 år gammal, så vi är väl precis på gränsen där reparationer börjar bli tveksamma. Nu är det cirkulationspumpen som packat ihop och en offert för fix av det + lite smågrejer är 10.000 ungefär.
Men, då är frågan om det inte är bättre att köpa en ny i detta läget, jag kollade upp vad de skulle ha för det, och alternativen:
- byte till luft/vatten, nån nibe-variant (kommer inte ihåg modell) inklusive fläkt för att ersätta frånluft: 180kkr
- byte till motsvarande FLVP (S735): 140kkr
- byte till mindre FLVP (ex: Nibe F372 + en Luft/Luft): 100kkr
Enligt säljare då så skulle det sista alternativet vara likvärdigt i driftkostnad / effekt
Just nu lutar jag åt att det kanske är smartast att köpa nytt - men vet inte om jag kan utvärdera det billigaste alternativet riktigt. Har någon erfarenhet av en sån setup?
Att få möjlighet till kyla på sommaren är ju en fördel såklart.
Huset är ca 190m2 byggt 2011 med energiklass C om det nu säger något
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36437
Karma +59/-51
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Byte eller reparation (Nibe F750)
«
Svar #1 skrivet:
04 mars 2026, 14:40:09 »
Citera
Jag skulle nog reparera om det bara är en cirkpump, är du normalhändig villaägare kan du byta den själv så behöver det inte bli så dyrt.
Du kan fråga om hjälp här i forumet om det behövs.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
jfse
Nybörjare
Karma +0/-0
jfse
«
Svar #2 skrivet:
04 mars 2026, 20:11:08 »
Citera
Det kanske är rimligt att ge sig i kast med det. Bästa priset jag kan hitta är runt 5000:- vilket ju är en slant, men är ju värt det om en lever nåt år till. (
https://professional.nibe.eu/sv-se/spare-part-detail/search/524561
denna varianten)
Men det är bara att stänga av ventilen på denna slingan och byta? Man behöver inte tömma tanken osv då?
Jag har sett här i forumet att några har bytt själva motorn (dvs låtit huset sitta kvar). Det är ju då kanske ännu enklare i så fall.
Loggat
torbjorn_forsman
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Sundsvall
Antal inlägg: 2928
Karma +6/-2
torbjorn_forsman
«
Svar #3 skrivet:
04 mars 2026, 21:44:58 »
Citera
Du behöver inte köpa cirkulationspumpen som originalreservdel från Nibe, de är ganska standardiserade och går bra att få tag i från någon VVS-nasare på nätet (varför inte någon av dem som stöder detta forum med annonser) eller lågprislada (Jula etc) i närmaste köpcentrum. Se bara till att måtten och typen av kopplingar för vattnet stämmer med den gamla pumpen.
Loggat
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +59/-51
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
05 mars 2026, 07:44:31 »
Citera
Ibland har de bara fastnat, det gjorde den för mig.
Jag öppnade de stora "muttern" i bakkant på motorn och motionerade pumpen.
På axeltappen inne i hålet man ser efter att ha avlägsnat muttern finns ett mejselspår, jag satte en bits i bitshållaren på min skruvdragare och körde fram/tillbaks några gånger samtidigt som jag försökte påverka motoraxeln lite i sidled för att slipa bort eventuella beläggningar i pumphuset, den gick över 10 år efter det.
Har motorn brunnit så den är stendöd hjälper förstås inte det, men om motorn är varm (När den har startats och varit på ett tag) trots att den inte pumpar så sitter den troligen bara fast.
Man kan i servicemenyn på de flesta Nibe värmepumpar köra cirkpumpen manuellt.
Du skulle kunna ringa JS Energi och fråga dem om billigaste möjliga alternativ till Nibes rekommendera pump, en som passar direkt utan ombyggnad.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 30 kWh med max uteffekt på 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet + 23 år som grundare och ägare av detta forum.
Allt om mig:
jfse
Nybörjare
Karma +0/-0
jfse
«
Svar #5 skrivet:
06 mars 2026, 07:38:49 »
Citera
Tack så mycket för det lysande förslaget Richard, jag fick faktiskt igång pumpen igår via detta. Så får vi se om det håller.
Övriga synpunkter som lämnades var att expansionskärlet var tomt på luft och att kondensorslangen vart monterad med för kraftig böj och eventuellt spruckit i den böjen (vet inte om det var konstaterat eller antagit)
Kondensorslangen kan vara orsaken till långa avfrorstningscykler (50+ minuter). När vi tittade på detta vid besöket låg den ner i avloppet, efter hans besök så går den ner i plasttråget. Så jag vet inte om han har kortat av den och flyttat den dit så länge, eller om den var flyttad när vi tittade på det
För expansionskärlet så förstår jag att man får gå tillväga enligt:
1) trycka snabbt på ventilen, kommer vatten = kört, kommer luft = ok
2) försöka fylla på den till 0.5bar
3) se om den håller tryck
Får få fatt i en pump av något slag med rätt ventil och tryckmätare antar jag. Har inget problem med trycket i systemet i övrigt, eventuellt att jag får fylla på lite oftare än vad som är normalt (har ju då ingen erfarenhet av vad normalt är men det fluktuerar ju lite med temperaturer och har fyllt på den kanske varannan vecka eller nåt sånt i snitt).
Är det något man behöver tänka på innan man försöker fylla den, ska man släppa ut allt tryck från maskinen först eller nåt sånt?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +59/-51
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
06 mars 2026, 08:30:55 »
Citera
Expansionskärl med gummiblåsa håller ofta bara 6-10 år, är det äldre än så är chansen stor att det är trasigt.
Kommer vatten ut om du trycker in ventilen är det kört.
Behöver du fylla på värmebärarsystemet mer än typ en gång/år så är det troligen beroende på ett trasigt kärl, eller i värsta fall ett läckage som du inte kan se.
Det där med avfrostningstider har jag ingen synpunkt på, eller erfarenhet av.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
jfse
Nybörjare
Karma +0/-0
jfse
«
Svar #7 skrivet:
06 mars 2026, 08:59:45 »
Citera
> Behöver du fylla på värmebärarsystemet mer än typ en gång/år så är det troligen beroende på ett trasigt kärl, eller i värsta fall ett läckage som du inte kan se.
Mm, jag hade börjat misstänka att det kanske var på det viset. Förra ägaren vid genomgång sa att han kollade den regelbundet, så misstänker att det kan ha varit så ganska länge. Får se om det hjälper att fylla på. Annars får man väl överväga om man vill byta den, jag förmodar at det "fungerar" men det är väl säkert inte bra att köra det så
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +59/-51
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #8 skrivet:
06 mars 2026, 09:25:34 »
Citera
Om den är trasig trycks vatten ut via säkerhetsventilen på/vid expansionskärlet, om det är draget ett rör till avlopp ser man kanske aldrig det, men om det inte sitter något rör till avlopp ska det komma ut på golvet eller var nu kärlet/säkerhetsventilen sitter.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
(Moderatorer:
Bertil
,
purjo__
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1818
dolda: 1
användare: 8
Användare online
:
SkaneErik
tyke
AndersÖ60
Börje__
lars
rocas
purjo__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info