rocas och 2 gäster tittar på detta ämne.
Rent hypotetiskt kunde det varit så att bilen inte kostar honom något, vare sej i inköp, drift eller ansträngning. Och bra att ha en extra bil!👍
Vore intressant att veta om elbilsköpare...typ Tyke....som skaffar elbil som komplement till befitlig fossilkärra....gör en kalkyl...eller om man tar det på nyfikenhets/nöjeskontot........eller som min son....som köpte en beg elkines på kvd: "Jag har fått elbil på hjärnan"
Batterierna verkar ju i normalfallet hålla mycket längre än man trott, i många fall kommer de överleva resten av bilen.SÅ med tiden kanske elbilarna t.o.m blir mer eftertraktade än fossilbilar, även som äldre.Jag har svårt att tänka mig att gå tillbaks till fossildrift efter att ha kört elbil ett år, det är sååå mycket modernare känsla med full tillgång till effekt och vrid, smidig drivlina, snabb värme, och tyst gång.Dessutom billigt i drift om man kan ladda hemma, och billigt att serva, billigare i alla fall.
Kanske inte… Som jag bor nu så är 4 hjulsdrift inte helt fel. Mkt snö o is o branta backar… Plus att jag drar tungt emellanåt. Tänker mig att prova på elbilslivet light. Dvs börja lite billigt! För att känna in det hela.
Risken med att köpa billigt är att du får en dålig upplevelse och drömmer ut elbilen efter det. Gå över helt till el det är riktigt trevligt. Jag hade två laddhybrider under 3,5år och ångrade givetvis att jag inte köpte elbil direkt. Har en fyrhjulsdriven elbil Volvo XC40 2023 och den är riktigt bra. Den får dra 1800kg med rätt körkort. 1600kg med B96. Räckvidden blir väl piss med tungt släp men det lär aldrig saknas motoreffekt.
Det här med dragvikten begränsar utbudet…
Synd att i princip alla bilar på topplistan kostar en miljon eller mer.Det som är begränsande för elbilar är varken räckvidd eller dragvikt, utan att de blir så förbannat dyra om man vill ha lång räckvidd och hög dragvikt.