Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Olika värme i delar av huset
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Olika värme i delar av huset (läst 361 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tamphoo
Nybörjare
Antal inlägg: 3
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
tamphoo
«
skrivet:
26 februari 2026, 15:51:17 »
Citera
Skissar på nyinstallation av radiatorsystem kopplat till jordvärmepump i ett äldre hus.
Vi har ett par rum (ca 50 m² av total 150 m²) som vi inte använder särskilt mycket där vi normalt hade önskat att ha en lägre temperatur (10-12 grader) men möjlighet att dra upp värmen om rummen ska användas. Men allt jag läser om värmepumpssystem säger att man ska ha termostater på radiatorer fullt öppna, annars blir värmemanicken ledsen.
Hur åstadkommer man detta lämpligast om man har radiatorsystemet kopplat till en jordvärmepump?
Nuläget är ett 1-rörssystem (högtemp) installerat 1963 för olje/vedpanna, där man 1999 satte in en IVT Greenline C7 som tuffar på än. Tyvärr är radiatorerna helt underdimensionerade för värmepumpsdriften och jag tänkte därmed byta hela systemet till nytt 2-rörs. I och med detta byte har jag chansen att göra om allt på nytt så det passar oss.
Loggat
Tony B
Expert på värmepump
Stad/land: Norrköping
Antal inlägg: 400
Karma +0/-0
Kön:
Tony B
SV: Olika värme i delar av huset
«
Svar #1 skrivet:
27 februari 2026, 07:30:03 »
Citera
Hej,
Detta går att lösa rätt enkelt.
Vid bygget av ett nytt 2 rörsystem. Med det gamla systemet skulle jag inte rekommendera detta.
Du får montera en stor tank (300-500l) bredvid VP.
Sen en separat vattenpump för att cirkulera det varma vatten från tanken ut i huset.
Då har du separerat systemen från varandra och kan bättre öppna och stänga några termostater som du vill.
Kostnaden är tanken som alltid är bra att ha samt en extra vattenpump. kostar dock lite extra energi.
Jag har ett liknade system själv
MVH
Tony
Loggat
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad
tamphoo
Nybörjare
Karma +0/-0
tamphoo
«
Svar #2 skrivet:
27 februari 2026, 08:41:27 »
Citera
Tack Tony för svar!
Vilken roll har en acktank i detta?
Styr man inte normalt mot en önskad rumstemperatur med innegivare, hur kommer det i såna fall funka om pumpen jobbar mot tank och inte riktigt styr tempen inne utan i tanken istället?
Kommer nog flera frågor, vill verkligen förstå sammanhangen och hur det fungerar så jag inte gör något korkat misstag.
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36312
Karma +58/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #3 skrivet:
27 februari 2026, 09:06:36 »
Citera
Tanktemperaturen styrs av värmebehovet i det rum som har klenaste radiatorn, om du dimensionerar bra i alla rum är behovet av framledningstemp samma i alla rum (När du vill hålla t.ex. 21 grader i alla rum), och då styrs tanktempen mot den temp som radiatorerna behöver vid varje enskild tid.
Fördelen med att separera flödet värmepump/tank och tank/värmesystem är att du fritt kan strypa flera termostater i de rum du ibland vill ha svalare - utan att det påverkar flödet över värmepumpen, med bibehållet hög COP och bra kylprocess som följd.
Tanktempen kommer vara så hög som de "varma rummen" behöver för att hållas varma, men du kan spara en slant på att ha ett par rum mycket kallare.
Med tank kan du också välja en billigare on/off-värmepump lika gärna som en inverter, det gör att det inte behöver bli så dyrt när det är dags att byta värmepump heller.
Nu tror jag väl inte att det är några gigantiska pengar man kan spara på att sänka tempen med kanske 5 grader, det rör sig nog om max än 2000 kWh/år men visst, det kanske lönar sig under anläggningens livslängd om elpriserna kommer hålla sig så höga som vi sett i vinter.
(ca 5%/grad kallare är väl någon form av skröna som går, så om du sparar 25% energi på den delen där du har 5 grader kallare i rummet så blir det i runda slängar 25% av 6000 kWh/år som är en normal förbrukning på en värmepump för ett större egnahem.
Sänker du mer än 5 grader ökar besparingen, men mycket hänger ju på den totalt uppvärmda ytan, är den 400 m2 så blir kalkylen annorlunda.
(Men då borde man satt in en större värmepump)
En 7 kW värmepump värmer normalt inte mer än 200 m2, så om du ska ställa ned tempen på en yta av 150 m2, hur stort är ett hus egentligen?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
tamphoo
Nybörjare
Karma +0/-0
tamphoo
«
Svar #4 skrivet:
27 februari 2026, 10:12:22 »
Citera
Tack Rickard!
Måste varit otydlig, vi har cirka 150 m² boyta, av dessa önskar vi hålla lägre temperatur på cirka 50 m² (dessa rum hänger ihop i en del av huset). Det är rum vi inte använder ofta och ska vi använda går det att planera för att vrida upp värmen en tid innan.
Finns det någon mening med att dra en separat slinga till den delen av huset vi önskar ha lite svalare normalt? Eller det spelar ingen roll, man kan ha allt på samma 2-rörslinga och bara använda termostater för styrningen i varje rum?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36312
Karma +58/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
Idag
kl. 08:43:19 »
Citera
Det går bra med bara termostater, men det ändrar ju flödet i systemet om du inte har en tank.
Oftast har man inte för låga flöden, tvärt om är nog det vanligaste, att man ligger lägre än de "stipulerade" 10 graders deltaT vid DUT. (Alltså högre än det av staten stipulerade dimensionerande flödet)
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 2294
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
Jisse
Heat?
curre99
Nicke735
Pen
Stivie
Rdx
LG86
Leifen67
Börje__
Mike
macman
martinradbo
svenske kocken
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info