Erik Renberg och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och där har du fattat totalt fel. Batterier använder man som lagring av solenergi på sommaren men på vintern (nov-mars) så använder man batterierna för att lagra billigare el från natten och använda under dagen, dels för att minska kostnaden för elen men framför allt för att kapa effektavgifterna.
Nej, det är det som står.Men även du har kanske fattat fel? Kostnaden för elen ökar väl tills du betalat batterierna och kapitalkostnaden😂Jag hoppas tiden blir kort, naturligtvis 👍
Man kan debattera vad man menar med betydande men det är åtminstone en ganska tydlig skillnad mellan åren innan installationen av batteri (2023-2024) och efter (2025) - elbil har vi haft sedan 2020 men eftersom den sällan står hemma när solen står högt så har den inte varit föremål för någon omfattande solladdning.Stödtjänster ger i princip ingenting då ersättningen "baseras på det minsta värdet (kW) av effekten från batteri och växelriktare", och med effektavgifter och fullständig kontroll för balanstjänsten att ladda när den anser det vara lämpligt så kan intäkten från tjänsten snabbt bli en kostnad!
Det enda jag inte fattar är vad du vill ha sagt. Vadå "det är det som står"? Och vad menar du att kostnaden för elen ökar? Du menar för att man gjort en investering, eller vad?
Orkar inte tjata med dej mer om detta, det blir säkert bra det du köpt och räknat på !
Jag vet inte vad du talar om. Om du minns rätt var taxan 15kr året runt? Vadå för taxa? Effektavgiften? Hur skall jag veta vad din taxa är/blir? En sak vet jag och det är att den inte är 15kr året runt, eftersom det är en omöjlighet. Så lite vet du alltså om effektavgifter. Varför diskuterar du ens när du inte satt dig in bättre? Och varför ger du andra råd när du inte satt dig in bättre? Kanske den du ger råd inte bor i Borås?
17,70 kr/kW året runt
Jasså är det en scam på deras hemsida?Finns ju en möjlighet...