0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En sak där jag är öppen för bättre förslag är lösningen för varmvattenberedare och arbets-/volymtank. Det hade ju varit snyggt att få in allt i en enhet, men jag har inte sett någon produkt som funkar både för flödesseparation mellan VP'n och värmesystemet med flytande kondensering och för att värma tappvattnet.
Den enda grejen jag känner till är en enkel acktank med VV-slinga som arbetstank.På vinter kommer den då förvärma varmvattnet in till den riktiga VVB:n.
Om det är långa avstånd och kanske två hus, är förvärmt varmvatten och sedan genomströmning värmare ett alternativ, om det finns bra med el framme?Vänta på varmvatten och att ha typ 80% tomgångsförluster ogillar jag 🤔
Elektrisk genomströmningsvärmare är väl en dum idé om man har värmepump? Men visst, jag har 95 kvadrats aluminiumkabel fram till huset, så jag kan säkra upp till 160A och få hur mycket varmvatten som helst...
Jag börjar med en traditionell setup med varmvattenberedare. "Tomgångsförbrukningen" för en 300-liters beredare är i storleksordningen 1000 kWh per år. Under uppvärmningssäsong kommer läckaget huset till godo, så det handlar om att jag behöver köpa i storleksordningen 150 kWh extra el per år för att hålla den varm.Solceller och batteri lär inte komma in här under överskådlig tid... Huset är kulturminnesskyddat, så jag kan inte sätta paneler på taket utan måste offra en bit av trädgården för markmonterade paneler. Då behöver jag fälla några träd, osv... Sen finns det väl inte direkt någon ekonomi i egen solel nu för tiden?