0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Anders på landet pratade nyss om att han har köpt en dieselvärmare för någon tusenlapp .... ... genialt eller galet? ... https://www.youtube.com/shorts/b6PtymKgsYc
Har han den i köket ?😉 Eller kanske i sovrummet?Undrar hur den används? Där oljepannan tidigare var?
Köpte också en 8kw. Om den drar ca 1l röd diesel per timme kostar den 1,75kr/kW (0,18€). Billigare en ren el, men löns inte mot Bvp.
Köpte en 5 kW för några år sedan…! Funkar bra! Haft den som nödvärme till hönsen…o även testat o köra inomhus med avgaserna kopplat till både gammalt radelement med utsläpp utanför huset samt direkt ut via gjutjärnsbrunn till utsidan. Köpte även en 8 kW senare som backup men osäker om den ger mer IOM att man bor som man gör med 4 km luftledning så införskaffade jag dessa som backup! Hade ju 8 dagars strömavbrott vid Johannes men dessa kom inte fram trots det! Men hade det varat längre så hade dessa varit ett välkommet tillskott
Ja, okej.Hur ser det ut med ved hos dig? Att elda med ved borde fungera ännu bättre. Men när det blir strömavbrott mitt på vintern är det väl svårt att fixa ved till ett rimligt pris om man inte har gjort det under sommaren. Man måste ju köpa i så fall och det blir dyrt.Annars kan man ju fixa ved själv om man har egen skog och t.ex. är pensionär.Men smidigare att köpa diesel på macken så klart. Sen vet jag inte om jordbrukare kan få tag i billigare diesel? ...
Ved finnes o det eldas varje dag under kallperioden vill säga!Egna träd. Tyvärr bara en eldstad än så länge. Måste få min andra skorsten godkänd detta år. Blir väl troligtvis rör o vermeculit där oxå…=dyrt