0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Stalin,Jag blir lite fundersam.... Mitt badkar är rektangulärt med yttermåtten 1,80x1,10 m. Invändiga måtten vid vattenytan är ca 1,4x0,9 m. Max fyllhöjd invändigt är ca 40 cm. Enligt instruktionsboken är vattenkapaciteten 240 l. 1,4x0,9x0,4=504 liter....Visserligen lite rundade hörn, men det känns som om det borde vara mer än 240 liter. Om jag ställer vattentemperaturen på min CE50 till 60 grader och hög vv-prioritet kan jag fylla mitt kar till hälften med 37 gradigt vatten. Det stämmer inte alls med vad din CE50 klarar, Stalin.Har mitt kar mer än 240 l?Har jag sämre vv-kapacitet än dig, Stalin?Comfortzone har 210 l ackumulatortank. Innebär det att man kan få ut 210 l 60 gradigt varmvatten? Troligen inte eftersom det är en genomströmningsvärmare (eller?)Varmvattenkapaciteten anges till 370 l/h för 9 kW varianten som jag har. (vid vilken temperatur då?) Då borde det väl inte vara några problem att fylla 240 l 37-gradigt vatten genom en störttappning?Som sagt, jag blir lite fundersam. Jag får nog ställa mig med tiolitershinkar och fylla badkaret nästa gång.
Hej. Vi funderar på att sätta in en Comfortzone värmepump i ett hus vi ska börja bygga i höst. Vi har tänkt att ha ett hörnbadkar och frågan är om man klarar sig på den inbyggda varmvattenberedaren i värmepumpen. Om det inte går. Rekommenderar ni att vi köper CE50L (varianten utan inbyggd varmvattenberedare) och köper en större separat tank till den eller en separat elvarmvattenberedare som bara försörjer badkaret? Någon som vet vad CE50L + tank kostar jämfört med CE50 (med inbyggd tank). Hur stor plats tar en separat tank? Ni som har Nibe eller IVT m.fl. hur har ni gjort? mvh Lars