Elen behöver vara rätt dyr när den värmer genom LLVP innan alternativa lösningar börja löna sig - träpellets eldad i kamin (det funkar att göra så i min, men inte säkert att det fungerar för alla) så är det ungefär 1,25 kr/kWh när man köper pellets för 70:- säcken (16 kg @ 4.5 kWh/kg) och 80% verkningsrad för kamin. köpt säckved har jag mindre koll på vad kW-priset kommer att landa på och då kanske man inte skall räkna på priset för denna som är köpt på bensinmacken...
Sist jag räknade på det så behövde elpriset vara runt 3:40 för att gå jämt upp med pellets - dock räknades det på typ -5 grader C (~ COP 3) och vid kallare temperatur så sjunker break-even när LLVP:ns COP sjunker med den kallare temperaturen.
Vid typ -15 grader C får man nog vara glad om COP är runt ~2,3 med en nyare LLVP - dvs man får 2,3 kWh värme per köpt kWh om LLVP ligger nära sin fulleffekt i värmeproduktion, något bättre om den bara är del-lastad.
Jagar man kostnad så är LLVP rätt svårslagen, även sedd till förnyelsebara bränslen till kamin/ved/pelletspanna. Och eldningsdiesel, om man redan har fungerande panna och infrastruktur för det, kostar runt 15:- litern och genom panna med 80% verkningsgrad (jag vet att det finns sådana med bättre verkningsgrad) blir det typ 1:90 per kWh.
Oljan, när jag kollade, är inte så fantastiskt mycket dyrare som man lätt föreställer sig och det är inget som hindrar att man har det som insatsvärme när det är ordentligt kallt ute och elpriset skenar och kanske kör med LVVP till stor del den varmare halvåret. - dock om dieseln skall lagras i kanske flera år så bör man köpa blankdiesel vilket kan kosta någon eller ett par kronor mer per liter