Jag gick en kurs hos brandkåren för 15 år sen. Nu har jag bara besiktning var annat eller var tredje år. Resten har jag tillstånd att sköta själv. Den kommer jag inte ifrån. Än så länge utan anmärkningar.
Tids nog kommer det en bergvärmepump. Men så länge kroppen orkar så fortsätter jag myselda.
Ska försöka på mig en kalkyl.
Finns det nått bra utgångspunkt i form av app eller hemsida eller nått annat hjälpmedel?
Inte som jag känner till.
Men jag minns hur förbannad farsan blev när jag sa att vi skulle sätta in en braskamin.
Vi hade tillgång till gratis ved hos svärfar, ca 2 mil hemifrån.
Han menade att jag varken hade en skoter som kunde dra fram veden ur skogen, ingen motorsåg, ingen kap och ingen klyv, och ingen skyddsutrustning.
Räkna på vad det skulle kosta dig att fixa det som behövs var hans huvudsakliga argumentation.
Visst, jag hade kunnat låna av svärfar, men både farsan och jag visste ju att jag inte är typen som vill långa grejer som slits och går sönder.
Dessutom menade han på att jag nog knappast ville vara i skogen och hugga alla fina vinterdagar, eller kapa, klyva och stapla ved de finaste dagarna på våren och försommaren samtidigt som sambo och barn ville ut med skotern och grilla och fiska.
Han hade förstås rätt, det passade oss väldigt dåligt, vi har dessutom ingen direkt vettig plats för en braskamin, speciellt inte med små barn som ska springa runt.
En riktig vedpanna blir förstås en annan sak, men det var aldrig aktuellt, en bra panna och acktankar kostar väl minst lika mycket som en värmepump, så därvidlag är det nog ingen större skillnad i kapitalkostnaden.
När vi tänkte mer på det så var det i alla fall uppenbart en ekonomiskt, och livsstilsmässigt idiotisk ide att sätta in en braskamin för just oss, där och då.
Sotningen kan man kanske klara själv om man har hälsan att ta sig upp på taket på ett säkert sätt, inte alla kan det.
För oss skulle det troligen varit billigast att köpa ved, även om vi hade gratis ved.
Men då faller det ju på att det är ungefär samma pris på ved som på el, de följer ju varann till vissa delar i alla fall.
Att det skräpar, släpper ut skadlig rök i huset, och stör grannarna är andra saker att ta med i beaktande.
Att ha ett vedlager inne eller i källaren när man är mögelallergiker som jag är inte heller någon hälsokur.