0 medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
När det gäller “folk som gnäller” så handlar det ofta om tre saker:1. Fel dimensionering2. För höga förväntningar3. Brist på systemtänk
Det är bra om ni talar om vilken förbrukning ni haft också. En summa pengar säger inte särskilt mycket.
Får du köpa till samma priser/andel som tidigare nu när elpriserna ökat?Om spotpriserna ökar under vinterhalvåret så ökar ju även lönsamheten mer. Säljs allt till andelsägarna, tänker på vintern?
Jag får köpa 11000kWh fördelat efter en Sverigekurva för mina andelar och samma pris sedan 3 år. Hade 1300 att köpa i Januari men gjorde av med 1500 pga el till bilen och de 200 har jag till månadsmedelspot.
Dålig timlön, men det sparar ju ändå några tusenlappar om man vill räkna på det sättet, alltså utan att räkna i köp av maskiner, släp, kap, klyv och annat som krävs, som sotning och säkerhetskontroller.Det ser väl de flesta som utgifter för sin hobby och inte en energikostnad.Sen ger det ju gratis motion.Har du räknat på allvar vilka kostnader du har för vedeldningen, även med gratis ved?Bara sotningen om man inte gör det själv motsvarar väl nästan vad elen till en värmepump skulle kosta?I en normal villa går ca 5000 kWh åt för värme och varmvatten, och snittpriset ligger väl för de flesta på runt en krona eller mindre för en kWh sett över uppvärmningssäsongen.
Tycker man kan räkna 2 kr/kWh härnere. Därutöver tillkommer kapitalkostnaden för en supermordern inverterpump a 140k. Med kalkylränta så blir detta ca 10.000/årSå totalt från 20.000 /år för värmepumpVedalternativet kostar också en del helt klart, att hälsan förbättras är största vinsten, om man inte andas in för mycket rökgaser förståssMånga är asförbannade på elpriset, förstår dem, om man tex är äldre i norr med låg pension, de gnäller inte, de är ignorerade.
Jag gick en kurs hos brandkåren för 15 år sen. Nu har jag bara besiktning var annat eller var tredje år. Resten har jag tillstånd att sköta själv. Den kommer jag inte ifrån. Än så länge utan anmärkningar. Tids nog kommer det en bergvärmepump. Men så länge kroppen orkar så fortsätter jag myselda. Ska försöka på mig en kalkyl. Finns det nått bra utgångspunkt i form av app eller hemsida eller nått annat hjälpmedel?