Tack igen för svar!
Beträffande det som skrivits ovan om Pressostat, så kan jag informera om nedanstående:
Efter det att min kompressor E9 bytts ut till en E9 HT Plus
AEH 52 YEHMT 9 kW
Så hände följande:
Varje år i mitten / slutet av maj får jag meddelande:
Pressostat låg har löst ut
När jag kvitterar, så startar kompressorn och går 1-2 minuter och stannar sedan igen - med samma meddelande. Om jag kvitterar ytterligare 2 gånger, så går kompressorn oftast 1-3 dagar, sedan samma fel igen. Så håller det på till början av september. Så jag brukar testa kvittering några gånger mellan maj och augusti, men med samma resultat. Gör jag kvittering i början av septemper, så går allt perfekt till mitten av maj nästa år utan något avbrott alls. Detta har varit så här i 15 år. Så på sommaren låter jag gå på enbart elpatron = ingen ide att försöka kvittera Pressostat låg.
Jag har haft 3 st. olika IVT-servicetekniker (Göteborg) på besök just för detta, men ingen kan hitta felet, men debitera för besök kan dom :-)
Alla givare är kontrollerade och senast år 2025 är 3 st. utbytta till kontrollerat uppmätta nya, trots att felindikationen på berörda givare var ytterst små (inom toleranser), men jag ville byta ändå, men samma problem även denna sommaren.
Så ganska märkligt att Pressostat låg bara uppkommer maj till augusti och därefter går allt 100% perfekt höst / vinter / vår (= 9 månader) utan ett enda felmeddelande…
PS. Mitt hål är 180 meter (jag var med när hålet gjordes och räknande antalet borrstål som användes). Har själv uppmätt det till ca 165 meter aktivt djup med 3 års mellanrum, så det är stabilt i nivå. Inkommande temp vid kontinuerlig drift är på vintern oftast plus 2,0 grader IN (ibland på tidig höst plus 3,5 grader) och UT minus 2,0 grader, men aldrig mer än minus 3,5 grader). Dessa givare är kontrollerade och dessutom utbytta år 2025, men samma resultat. Har inga problem vintertid.
PS2. Har flera gånger SOMMARTID - via servicemenyn, startat cirkulation av köldbärare och låtit gå ca 1,5 timme (utan att kompressorn är igång). Får då resultat plus 5,5 grader in och 5,5 grader ut. Ibland 6,5 grader IN / UT på en varm sommar.