Jag har problem med att effektvakten in längre verkar fungera i min F730 vilket därmed skapar risk för att huvudsäkringarna kan gå. Strömkännarna installerades när jag lät installera min F730 i november 2018 och effektvakten har fungerat tidigare.
Jag har 3x25A huvudsäkringar och effektvakten behövs sällan, men häromdagen när jag körde bastun så gick fasen som kompressorn går på (L1) upp över 25A i drygt 15 minuter utan att effektvakten drog ner frekvensen på kompressorn. L2 och L3 låg under 25A eftersom kompressorn är enfas i F730 och går på L1.
Idag har jag testat lite mer, jag gjorde om fasdetekteringen i meny 5.1.12 fastän fasordningen redan var ”funnen”, ställde ner ”säkringsstorleken” till 16A i meny 5.1.12 och drog igång laster i huset så att totallasten på L1 översteg 16A. Jag gjorde så här för att testa effektvakten utan att riskera att huvudsäkringen på 25A löser ut då det är -5C ute. Strömmen i L1 översteg 16A rejält men kompressorn fortsatte gå på >100Hz. Inget effektvakt-larm kom, varken för L1, L2 eller L3 och ingen sänkning av kompressorns frekvens gjordes.
Mina strömmätare sitter på 3x25A kabeln som kommer från huvudsäkringarna, i elcentralen inne i huset. Effektvakten har som sagt fungerat tidigare, både på kompressorn och elpatronerna. Inget har kopplats om vad gäller värmepumpens elanslutning sen den installerades mig veteligen. Min elmätare som sitter i ett elskåp på utsidan av huset ihop med huvudsäkringarna har bytts, om det kan spela roll? Jag har en Pulse från Tibber kopplad till elmätaren, mätvärdena från Pulse och F730 är i synk, både vad gäller fasnummer och storlek.
Vad kan vara anledningen till att effektvakten inte griper in? Någon som upplever något liknande?
Kan en omstart hjälpa? Omstart har jag inte prövat, startade dock om för ca tre veckor sedan då jag bytte luftfiltret.
Jag har SW 9721R3, senaste version enligt NIBEs hemsida, släppt 2025-10-10.
Bifogar några bilder från mina inställningar när jag testade.
Tacksam för alla idéer och tips.
MVH
/Johan