Vi har en Bosch EHP 9LW/M, som installerades 2008. Vi bytte kompressorn för kanske 5-6 år sedan.
Huset är byggt 1946 och har en boyta på 230 kvm fördelat på två plan. Hälften av elementen på övervåningen matas med vatten ovanifrån, så cirkulationspumpen trycker upp vattnet 7,5 meter. Vi har till och från haft lite kämpigt med temperaturen framförallt på övervåningen, men blev bättre när vi bytte till nuvarande cirkulationspump, då det konstaterades att den gamla var underdimensionerad.
Aktivt borrhål är ca 140 meter enligt den dokumentation jag hittat sedan installationen, men kan inte se att det rapporterats till SGU.
Strax innan jul, började pannan få för sig att köra mycket tillskott - det utan att vi egentligen märkte att det heller blev direkt varmare, då jag har på övervåningen har något element som är helt öppet. Nu har vi stängt av tillskottet helt, och då temperaturen ute nu sjunkit lågt (ca -10) förstår jag att pannan har svårt att klara av läget, men vi stängde av tillskottet helt bara för att se så förbrukningen i huset gick ner, och det har den gjort! Något som jag upplever som en del i problemet är också, att utan tillskottet verkar returen endast komma upp till ca 28-34 grader, oavsett om temperaturen ute nu är -10 eller -3.
Följande värden visades nu i kväll när jag läste av:
GT1 Retur Från 50,2 Nuv 31,1
GT2 Ute -10,0
GT3 Vatten Bör 50,0 Nuv 51,1
GT6 Kompr. 86,5
GT8 Värmeb. Ut 35,8
GT9 Värmeb. In 31,7
GT10 Köldb. In 3,7
GT11 Köldb. Ut 2,2
Jag får känslan att något är fel, men vad vet jag! Funderar på ringa och be om en service, bara för att se över pannan och dess inställningar - men ser jag att många får bra förslag och tips här, och tänkte därför att jag som många andra börjar med det! Kan tillägga, om det spelar någon roll, att vi generellt inte ens brukar ha särskilt varmt i huset, utan försöker ligga omkring 19-19,5 grader, men det till trots började pannan alltså köra massor med tillskott..