Hej, vet inte om detta har avhandlats tidigare men jag tänkte ändå skriva av mig.
Jag har sedan 18 mån sedan använt mig av Flower för stödtjänster. Hur de den senaste tiden utnyttjar batteriet har ändrats, från att nyttja batteriet korta peakar som i princip inte påverkar effektavgift (Ellevio, 3 högsta peakarna mätt under en timme) aktiveras batteriet mkt längre tid, gärna under en timme. Dvs batteriet laddas ur med hög effekt under en timme. I deras modell ingår det sedan att så snabbt som möjligt ladda upp batteriet igen för att vara redo kommande timme.
Detta gör att jag får effekttoppar på 10 kw under dagtid ( halva taxa på natt). 87.5kr/kw resulterar i 875kr i effektavgift. Ersättning för städtjänst har de senaste månaderna legat på knappt 600kr. Normalt ligger jag på 4.5 kw i topparna nu under vinter, ca 400kr. En behållning på 125kr.
Jag har varit i kontakt m Flower om detta och i dagsläget bryr de sig inte om enskilda kunder, dvs de lyssnar inte.
Resultat är tappade kunder.
Vad använder ni därute för stödtjänst?finns det andra stödtjänster som faktiskt tar effekt i beaktande så det inte belaster kunden så dramatiskt? Eller är det så att det spelat ut sin rätt mtp effektavgift då man inte bryr sig om effekt. Använda batteriet fullt ut själv?. Även mtp den slopade 60 öringen.
Har sungrow 15 kW batteri samt 10 kw växelriktare.
Tacksam för tips