0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns väl inget på denna maskin som kan "låsa" sig på det sättet som du beskriver.Däremot så brukar kompressorn mäkta med ett par grader högre framledning för egen maskin efter att elpatron spetsat upp framledningen, men 6-7 grader som du beskriver låter osannolikt.Är dina observationer enbart baserade på ögonblicksbilder av pumpen, eller vad baserar du det på att den kommer upp till 47 grader om den inte kört varmvatten? Varje cykel är ju alltid efter varmvatten, eller menar du efter att kompressor varit av? Isf vore det intressant att veta hur lång tid det tar för den att komma upp i 47 grader.
Du måste inse att 48C, börvärdet är ett önsketänkande från värmepumpen som kanske med din effekt är ouppnåeligt.Teoretiskt kan den komma upp i 55C, men i praktiken?Som exempel kan jag säga att när jag hade en liknade värmepump i mitt hus, så kunde den utan eltillskott max komma upp i 48C, den orkade helt enkelt inte att värma min vämebärare med sina element mer. Detta räckte till -8C, sedan måste eltillskott gå till. När den efter VV-produktion kom tillbaks på som i ditt fall ca 41C, ja, då klarade den kanske att öka värmbäraren med 1-2 C / timme. Så min fråga är, hur varm kan vämebäraren bli med enbart kompressorn igång, är det 47C? Har du koll på detta.
Jag tror det är så. I mitt fall hade jag ett börvärde på 50C vid -10 ute. Efter dagar av kontinuerlig körning var det max 48C. Om någon då badade badkar, vilket jag avrådde ifrån, blev VB fram kanske 41C, när VV-körningen var klar. Skillnaden mellan 41C och börvärde 50C är ju nio grader. Värmepumpen är så nära sin maxkapacitet, så det går trögt mot varmare framledning. Nu drar ju GM iväg med -9GM /minut! Snart är den uppe och får erforderlig hjälp från elpatron. Jag hade mina lägen låga, första steg GM-300, för att ge nödvändigt el-stöd relativt snabbt. Tillsammans jobbade kompressor och elvärme mot värde 0 i GM.Sedan så släpper ju inte tillskottsvärmen förrän vid GM=0, vilket är märkligt. Och därefter började GM åter igen gå negativt. (Kanske tillskottsvärmen släppte vid GM-60, men jag tror inte det).Tycker du att det stämmer hos dig?När det gäller investering i ny värmepump, köp stort och frekvensreglerat, för då kan den anpassa sig mot en underdimensionerad borra. Jag hade en 8,5kW och gick till en 12kW frekvens, frekvens på Nibes inrådan, med min klena borra. Fungerat utmärkt.Den större värmepumpen blir ju mer alert efter att kört VV, och dessutom har tillskottsvärme ej gått in en enda gång. Det är viktigt med de effekttariffer som införs.
Den som tänkt ut detta med tarifferna har inte haft min gamla panna i åtanke iaf...