0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har haft onormalt många som kontaktat oss rörande värmepumpar som ger dåligt med värme, och frostar på mer än vanligt.Temperaturer på mellan -20 och -28 grader under perioden.Min teori är som följer.Det har varit onormalt fuktigt i luften, det började för några dagar sedan med ca -20 grader och dimma som resulterade i någon form av kristalliserat duggregn, senare övergick det till riktigt pudrigt lätt snöfall, samtidigt som det faktiskt blåst en del.Fukten och det höga effektbehovet gör att utedelarna frostar på så fort att de tappar effekt innan avfrostningen tillåts triggas (de flesta har en minsta tid mellan avfrostningar på ca 30 minuter) och det ger låg effekt under drift, avfrostningen tar dessutom lång tid då det är ett tjockt lager av frost som ska smältas bort.Detta i kombination med en vind som gör att det blir svårare att få upp temperaturen på utedelens förångare till önskad temp under avfrostningen gör att det varit många som kontaktat oss och undrar vad som händer.Visst, i vissa fall kan det säkert vara nåt fel på maskinen som tydliggörs under dessa extrema förhållanden, men i de flesta fall är det nog helt enkelt bara att invänta bättre väder, eller möjligen testa en manuell avfrostning med hjälp av varmvatten.Andra som upplevt liknande problem?
Det jag noterat under den här vintern är att jag fått gå in och stötta llvp mer än tidigare vintrar vid likvärdig ute-temperatur. Jag har inte märkt någon förändring när det gäller avfrostningscykler/påisning ex. så körde den 125 minuters intervaller konstant den 4/1 när medeltempen låg på minus 26-27 i byn med normal påisning. Jag loggar CO2 halten inomhus och där kan jag se att den här vintern skiljer sig från tidigare vintrar trots liknande förutsättningar när det gäller temperaturer, grundventilation, personlast etc. Tidigare vintrar har CO2 medelvärdet på dygnsbasis legat på 700-1000ppm medans den här vintern 500-800ppm så jag tolkar differensen ungefär som att jag regelbundet skulle öppna ytterdörren en stund mitt under smällkalla vintern jämfört med tidigare vintrar. Det kanske har att göra med lufttrycks skillnader, snömängd eller en kombination?