Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Flytt av innegivare
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Flytt av innegivare (läst 660 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Nordgaard
Nybörjare
Stad/land: Härnösand
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
Kön:
Nibe f1245 8kw. 100l arbetstank
Nordgaard
Flytt av innegivare
«
skrivet:
26 december 2025, 16:39:59 »
Citera
Hej!
Jag har en källare som idag är 2-3 grader kallare än markplan. Skulle det funka att flytta ner innegivaren till källaren istället eller skulle det bli problem? Jag har en nibe f1245 8kw med en 100l arbetstank.
Loggat
Lexus
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4956
Karma +7/-5
Lexus
SV: Flytt av innegivare
«
Svar #1 skrivet:
26 december 2025, 17:26:55 »
Citera
Absolut, visst går det bra, men........
Har du radiatorer i villan, så måste du höja temperaturen från värmepumpen med runt 5°-6° för att höja rumstemperaturen 3°.
Det innebär att du får övertemperatur på markplan, vilket måste då strypas bort med hjälp av termostater på radiatorernas ventiler. Det är inte så bra för driftekonomin på din värmepump.
Är din värmekrets så illa designad, eller har du problem med att flödet inte cirkulerar rätt.
Är arbetstanken fyrrörskopplad, så har du en cirkulationspump efter tanken. Har du bra snurr på den cirkulationspumpen?
Är alla radiatorer i källaren varma typ en skillnad på 4°-5° i nederkant i jämförelse med överkant, nu när det är runt nollan utomhus?
Loggat
Nordgaard
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Nordgaard
«
Svar #2 skrivet:
26 december 2025, 17:38:12 »
Citera
Delta på alla radiatorer är bra 👍
Ja det är en fyrrörskopplad tank med cirkpump.
Bör jag ha högre flöde på cirkulationspumpen som är efter tanken än den interna cirkulationspumpen?
Tacksam för svar!
Loggat
Lexus
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +7/-5
Lexus
«
Svar #3 skrivet:
26 december 2025, 18:25:07 »
Citera
Flödet över värmepumpen styrs förmodligen på ett deltaT 7° d.v.s. nånstans runt 0,27 l/s.
Flödet efter tanken bör flöde det din värmekrets är designad för d.v.s. de rör-dimensioner, ventiler och injusteringar som är monterade och gjorda. Oftast är det designat för 55°/45°/20° d.v.s. 55° på framledningen vid den kallaste dagen, samt 45° på returen och 20° i rummen.
När du skriver att delta är bra, vilken temperaturskillnad har du då på radiatorerna och vilken utetemperatur är det vid det tillfället?
Loggat
Nordgaard
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Nordgaard
«
Svar #4 skrivet:
26 december 2025, 18:34:30 »
Citera
Skillnaden är ungefär 7 grader på alla raddar. Har justerat in dom när det varit runt 15-16 minus ute. Just nu är det 7+ 😅
Arbetstanken monterades in för ungefär en månad sedan då jag ville få ner starter och kunna använda termostater.
Det sitter en grundfos alpha 2 efter tanken. Bör den stå på autoadapt eller ska jag försöka hitta ett läge som passar bra själv?
Loggat
Lexus
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +7/-5
Lexus
«
Svar #5 skrivet:
26 december 2025, 21:12:03 »
Citera
Då är det radiatorerna som är för klena i källaren.
Autoadapt är nog det läge som du ska köra d.v.s. tryckstyrt.
Loggat
Nordgaard
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Nordgaard
«
Svar #6 skrivet:
26 december 2025, 21:29:22 »
Citera
Okej. Tack för svaren Lexus! 👍 Blir nog till att flytta givaren imorgon så vi får lite varmare i källaren och så får jag strypa med termostaterna uppe 👍 Grabben har även fått ett rum där nere så det behövs mer värme 😄 Kanske blir en fläktkonvektor i källaren också
Loggat
tipo874
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 4470
Karma +6/-0
Kön:
tipo874
«
Svar #7 skrivet:
27 december 2025, 00:33:47 »
Citera
Jag har en RMU40 i markplanet och hade samma problem, lite för svalt i källaren. Jag monterade innegivaren som följde med F1245-12:an i källaren och satte in en enpolig brytare i kapslingen. Om jag stänger av den tar RMU40:n över, med brytaren sluten används innegivaren i källaren.
Tanken var att låta den reglera på givaren i källaren sommartid, men det har blivit så att vi alltid låter den reglera och styr värmen på markplan och övervåning med radiatortermostaterna.
Vi har en 300l tank i trerörskoppling.
Loggat
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m
2
solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.
https://spiff.hax.se/log.html
Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.
Valiant
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 870
Karma +1/-2
Värmepump eller värmepumpar?
Valiant
«
Svar #8 skrivet:
27 december 2025, 09:13:00 »
Citera
Man måste komma ihåg varför innegivare finns, som komplettering till utegivare. Det är INGEN förflyttare av värme till det rum den placeras i.
Innetermostaten tar hand om de förändringar som uppstår som utegivaren ej uppfattar. Det är solsinstrålning, kraftig blåst, flitig användning av spis/ugn, öppen spis. Många gäster på besök.
I utrymmen typ källare styrs värmen dels genom att en korrekt värmekurva har vals för huset, samt att radiatorerna i källaren har rätt storlek och flöde, för att kunna hålla värmen i källaren med den stigatemperatur, som stämmer för övriga huset.
Det är bättre att ha kvar innegivaren i de utrymmen som påverkas av väder, vind och spis samt ha överdimensionerade radiatorer i källaren, där dess termostat sryper om det blir alldeles för varmt med dessa stora radiatorer.
Sedan kan det uppstå med utegivare/innegivar att när våren/hösten kommer med lite sol, stängs värmen ned för att hålla korrekt temperatur i huset, vilket medför att det blir kallt under jord.
Själv löser jag detta med oljefyllda element som komplement i källaren. Visst, det kostar lite mer el.
Men visst, med innegivare i källaren kommer den att påverka stigartemperaturen uppåt så att inställd önskvärd temperatur uppnås i källaren, med följden att temperaturen i övriga huset kommer öka och variera med sol/vind. Att lösa detta med termostatstrypning i golvplan är ingen bra lösning.
«
Senast ändrad: 27 december 2025, 09:21:34 av Valiant
»
Loggat
Nordgaard
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Nordgaard
«
Svar #9 skrivet:
27 december 2025, 10:08:25 »
Citera
Enklast och billigast lär väl ändå vara att flytta ner givaren? Annars måste jag ju in med större radiatorer i källaren antar jag?
Loggat
Valiant
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-2
Valiant
«
Svar #10 skrivet:
27 december 2025, 10:30:42 »
Citera
Men det innebär ju att stigatemperaturen kommer att öka för hela huset, så mycket att det även kommer bli varmt i källaren. Eftersom innetermostaten kommer kalla på värme så att önskvärd temperatur uppstår i källaren.
Loggat
Nordgaard
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Nordgaard
«
Svar #11 skrivet:
27 december 2025, 10:37:21 »
Citera
Jo precis. Sen är tanken att termostaterna uppe ska få strypa. Kanske inte är det mest ekonomiska för driften men men
Loggat
Valiant
Dignitär inom värmepump
Karma +1/-2
Valiant
«
Svar #12 skrivet:
27 december 2025, 11:11:22 »
Citera
Men om ganska många termostater stryper så kommer stigarvattnet tillbaks till värmepumpen från en allt för liten slinga. Detta leder till att temperaturen på returen sjunker kanske bara några grader innan den kommer tillbaks tillvärmepumpen. Ofta leder det till att temperaturen stiger till otillåtet hög returtemperatur, vilket leder till stopp och larmkod.
Grundregeln är ju "fritt blås" genom alla element, med eventuellt strypning på ett fåtal. Absolut ej termostat på majoritet av element. Ditt grundproblem är ju för lite radiatorer i källaren, vilket leder till för kallt, när du trivs i övriga huset.
Loggat
Nordgaard
Nybörjare
Karma +0/-0
Kön:
Nordgaard
«
Svar #13 skrivet:
27 december 2025, 11:14:40 »
Citera
Borde inte min arbetstank lösa det?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
Nibe
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Flytt av innegivare
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1763
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
DonPablo
Rdx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info