0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Nu pratar du om system som inte kan jämföras med varandra, annat än i projekteringsstadiet för ett nybygge.
snarlikt ingrepp
Jag hade valt FTX istället för frånluftsmodul till brine-slingan. Men du kanske klumpar ihop dessa i frånluftsåtervinning.Vet inga siffror men har för mig och känns också rimligt att ftx ger högre återvinningsgrad. Speciellt om ens borrhål ändå ger rimliga temperaturer. Ftx har nog också högre komfortfaktor, genom att få varmare tilluft.
Men som jag förstår det så återladdas ett hål helt under 6 sommar månader då när det är lågt/nästan inget uttag om års energiuttaget är relativt lågt, ungefär <100 kWh/meter.
Återladdning är lite fel ord i det här sammanhanget. Det är ingen återladdning utan en temperaturutjämning över en större volym berg där temperatursänkningen blir så liten att den över ett par år inte märks för en normal värmepumpägare. Temperatursänkningen i berget ligger till stor del nära borrhålet så det är en rätt liten volym av berget där temperaturen minskar med flera grader under vintern. Det är därför borrhål verkar "återladdas" så snabbt.
Så är det. En FTX växlar värme i motström med kanske 80 % verkningsgrad. En frånluftmodul tar värme från frånluften och tillför den till en kall köldbärare. Sen måste värmepumpen tillföra energi för att lyfta värmen från köldbärartemperaturen till 30-40 grader för att värma rumsluft som ska hålla runt 20 grader. Det säger sig självt att det blir blygsammare verkningsgrad på det.
Hur blir skillnaden om man värmer brinen "ovan berget" i en isolerad tank, säj 300 liter så att den inte får temperatur utjämning till berget?
Tror du detta är vatten strömning eller så har min borra just nu "väldigt liten nedkyld volym"?
Finns många som eftermonterar FTX. Beroende på hustyp så är det nog snarlikt ingrepp (med lite extra kanalisering med FTX) men är väl ändå värt att nämna i sammanhanget då det inte kan kombineras.