Det är lätt fixat för en kyltekniker!
Man utgår bara ifrån en helt vanlig utedel on/off-värmepump 407c som rensas på elektronik och sätter en avfrostningstermostat som reverserar till kyldrift vid avfrostning och då stoppar utefläkten. en termostat som startar och stoppar på vattensidan och två utetermostater som stoppar då utetemperaturen går över +12-13grader och när temperaturen går under -10 grader.
Ett råd är att om plattvvx används så ta till lite extra på effekten på vvx ca 1kw.
Köldmediefyllningen är lite marig då man inte kan montera synglas på vätskeledningen (fyllningen blir för liten vid tätt glas) man kan heller inte mäta överhettningen då luft/luft-maskiner går "överfyllda" (vid kappilärrörsexpansion)
Om kondenseringstemperaturen istället läggs ca 15-20 grader över ingående vattentemperatur så¨brukar fyllningen vara tillräcklig för att orka avfrosta, dock uppstår problem vid varmare utetemperatur än 12-13grader (trycket sticker upp)
Jag har byggt ett antal sådana maskiner och funktionen är mycket bra! jag utgår oftast från en 6,5kw maskin som kopplas till en 7-8kw vvx.
under 6 år har jag haft en trasig växelventil (till min egna kåk såklart
)
vid ett tillfälle så blev en utefäkt nedisad och skapade en våldsam obalans pga att fläkten startar omedelbart efter en avfrostning och ånga samt viss vattenmedryckning frös på fläktvingarna.
I övrigt fungerar anläggningarna kanon,
PS: montera alltid en högtrycksvakt som stoppar vid hög utetemperatur och lägg alltid cirkpump på samma säkring som maskinen.