Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vilken värmepump är bäst i test just nu?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vilken värmepump är bäst i test just nu? (läst 238 gånger)
lars
,
rocas
och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mattehonken
Nybörjare
Antal inlägg: 1
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Mattehonken
«
skrivet:
15 december 2025, 18:23:40 »
Citera
Hej!
Jag står inför att byta värmepump i villan och försöker reda ut vilken värmepump som faktiskt är bäst i test i praktiken – inte bara på pappret.
Det jag främst funderar på är:
• Driftsekonomi över tid
• Hur olika modeller klarar svenskt klimat
• Skillnader mellan luft–luft, luft–vatten och bergvärme
• Om tester verkligen speglar verklig användning
Jag har läst en del guider och tester men blir inte klok på vad som är bäst.
Men jag är nyfiken på
era egna erfarenheter
.
Vad har ni installerat, hur länge har ni haft den – och hade ni valt samma igen?
Alla tips och insikter uppskattas 👍
Edit: /Admin
Spamlänk bortplockad.
«
Senast ändrad:
Idag
kl. 07:39:56 av Rickard
»
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 9203
Karma +10/-5
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
SV: Vilken värmepump är bäst i test just nu?
«
Svar #1 skrivet:
15 december 2025, 19:31:54 »
Citera
Inget test jag skulle lägga någon större vikt på, finns galet många tester och många av dom är för att marknadsföra modeller i sitt eget sortiment.
Olika modeller passar ”bäst” beroende på förutsättningar.
Ta hem några återförsäljare som säljer större kända märken där chansen är större att det finns support och reservdelar framöver som kan se din fastighets förutsättningar och att du kanske har önskemål av finesser/funktioner.
Tror du kommer få en uppsjö av olika förslag och det gör dig mer förbryllad än innan
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Börje__
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1876
Karma +3/-3
Kön:
Börje__
«
Svar #2 skrivet:
15 december 2025, 22:18:32 »
Citera
En input kan vara:
Luft-luft värmepumpar är nästan alltid avsedd att fungera som ett komplement till ditt befintliga uppvärmningssystem.
Vet inte om alla håller med om detta, men många gör det tror jag
Loggat
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad.
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med några enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.
Förbrukning
2024-12-31: 12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx
danne824
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 82
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
danne824
«
Svar #3 skrivet:
15 december 2025, 23:52:06 »
Citera
Det är väldigt generellt att säga att majoriteten använder lvp som komplement.
Finns nog ingen undersökning om det.
Man får nog svar efter vilken del av landet man bor i, hur huset är planerat vilka andra värmekällor som är tillgängliga osv.
Jag själv har den som primär värmekälla, men vinter temperaturen är mild i förhållande till tex Norrland och det passar till mitt hus som har en relativt öppen planlösning och innerdelen är bra placerad.
«
Senast ändrad: 15 december 2025, 23:53:53 av danne824
»
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36236
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
Idag
kl. 07:46:49 »
Citera
Generellt kan man väl säga att luftvärmepumpar har kortast payoff-tid om de används som huvudsaklig värmekälla, och på rätt sätt (Dra av alla andra radiatorer så luftvärmepumpen kan värma maximalt).
Luft/vatten och bergvärme börjar vara så pass dyrt nu att det kan vara svårt räkna hem investeringen under anläggningens livslängd.
Bergvärme har fördelen att man kan återanvända borrhålet när det är dags att byta värmepumpen, på luft/vatten är det mycket mer tveksamt, oftast byggs innedelar/pannor för att passa ihop med bara ett fåtal utedelar, och när det är dags att byta utedel är det långt ifrån säkert att det finns en ny på marknaden som fungerar ihop med den gamla innedelen/Pannan.
När vi köpte, år 2002, då var min kalkyl som följer.
Lönar det sig att låna till investeringen och betala av lånet inkl ränta på 10 år?
Alltså blir mina uppvärmningskostnader lägre om jag räknar el + ränta och amortering än om jag fortsatt med direktverkande el.
För mig var svaret där och då, ja, det blev billigare, och jag investerade.
Nu misstänker jag starkt att trådstartarens inlägg inte var seriöst, men det kan ändå vara på sin plats att diskutera saker som dessa från tid till annan.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Börje__
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1876
Karma +3/-3
Kön:
Börje__
«
Svar #5 skrivet:
Idag
kl. 08:13:58 »
Citera
Vilken energikälla har man i grunden ihop med luft luft för att tillverka varmvatten , möta de flestas krav på termisk komfort i alla rum och försöka skapa bra energiprestanda då energi kostnaderna säkerligen stiger mer och mer.
Vad kostar detta ihop med en kort pay off på luft luft?
("byta värmepump i villan" låter väl inte som det är en luft luft i grunden utan antingen frånluft eller vattenburet system med bergvärme eller luft vatten, men det skulle ju kunna vara elvärme med luft luft luft också el ved? Kanske är spam som du misstänker, intressant fråga ändå ☺️)
«
Senast ändrad:
Idag
kl. 08:49:56 av Börje__
»
Loggat
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad.
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med några enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.
Förbrukning
2024-12-31: 12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36236
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
Idag
kl. 09:41:15 »
Citera
Många av våra kunder menar att de i princip värmer hela huset med luftvärmepumparna vi installerar så länge det går ha dörrarna öppna mellan rummen, och värmepumpen räcker till.
Vi försöker dimensionera så de ska klara sig ned till någonstans mellan -20 och -25 grader de gånger det är möjligt, men gränsen går oftast någonstans kring 100 m2 som är möjligt att värma med en värmepump som klarar sig med 13 A säkring.
Större än så brukar vi sällan rekommendera i vanliga egnahem med tanke på hur säkringarna belastas´av ännu större värmepumpar, och ytterst få köper två värmepumpar för att klara hela lasten.
Varmvatten värms i regel i elberedare eller frånluftsvärmepump.
Visst sparar man ett antal tusen kWh mer med bergvärme, men säg att det kanske är 10-12 000 kWh/år för värme och varmvatten med an bra dimensionerad luftvärmepump + elberedare, och runt 6000 kWh med bergvärme.
Minst 200 000 kronor dyrare med bergvärmen, det blir många års payoff-tid det.
Komforten blir förstås bättre med luft/vatten eller bergvärme.
Så vill man ha ett riktigt system så faller ju luftvärmepumpen bort, hur man än vänder och vrider på det hela så är det en kompromiss, billigt, bra, men inte ett fullt fungerande system i alla lägen.
Undantagen är väl sommarstugor modell mindre (40-60 m2) med öppen planlösning, där kan det vara ett nära på optimalt val.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Installationer
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1977
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
lubbis
tyke
dan3051
Jisse
lars
Carl N
rocas
krambriw
fila
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info