Hej!
Skrev för ett tag sedan om min bergvärmepump som gav massor med konstiga felkoder. Jag ganska mycket tester själv, men fick till slut ta dit en elektriker för att felsöka det jag inte riktigt vågade mig på. Det blev tillslut, efter en effektiv felsökning, framkommit till att det var köldbärarpumpen som fått kortslutning på grund av ärg från en gummipackning som nog aldrig suttit särskilt rätt från början.
Nu har den nya pumpen gått ett tag. Värme finns i huset (det var lite kyligt ett tag)... Men jag blir väldigt fundersam till att jag har så himlans mycket kondensvatten på själva pumpen. Vi pratar att hela pumpen är täckt av kondensdroppar (läs många droppar över hela pumpen). Under pumpen har det ju också runnit ner friskt på ljudabsorbenten - den är ju genomsur.
Jag har precis upptäckt detta, så har inte kunnat mäta hur mycket den genererar per dygn, men vad jag tidigare har sett när jag har tittat är att det funnits inget till väldigt lite kondens på pumpen.
Förvisso är det lite fuktigt ute. Regnar och + 9 grader. Men pumpen står ju inne i ett tillstängt utrymme med en luftfuktighet kring 40 %
Vad är era erfarenheter?