Hjälp sökes: Thermia Diplomat 12 (2007) – återkommande högtryckslarm.
Jag skulle verkligen behöva er hjälp eftersom det nästan är omöjligt att få tag på kompetent service där huset finns.
- Thermia Diplomat 12, installerad 2007
- Borrhål: 185 m
- Radiatorsystem (gammalt hus i södra Finland)
- Kompressor, växelventil och mjukstart bytta 2013 pga tidigare högtrycksproblem
- Husets värme och varmvatten styrs ofta på distans (otillåten_länk) eftersom vi bor utomlands
Problemet just nu: högtryckslarm 19.11 och 28.11. Det finns inga andra felkoder, endast högtryck.
I båda fallen gick larmet bara att återställa genom att stänga av huvudströmbrytaren och starta om.
Efter omstart startade kompressorn helt normalt och började direkt göra varmvatten och gick sedan utan problem i 8 dygn första gången och nu har den gått 12 timmar utan fel.
Kompressorljud och varmvattenkörning
Kompressorn låter ungefär som den alltid gjort lite metalliskt och resonant, något högre än originalet (2007-2013).
Vid varmvattenkörning:
Max VV-temp i servicemenyn: 55°C
Hetgas ligger på 100°C när VV är klart (maxgränsen i menyn är 120°C)
VV-cykeln stoppar normalt vid 55°C
För 12 år sedan skenade hetgasen och då byttes delar i flera omgångar, men nu verkar hetgasvärdena ok.
När larmet är aktivt går pumpen normalt på elpatron.
Det jag redan vet:
- Larmet försvinner efter att huvudströmmen slagits av.
- Kompressorn startar direkt efter omstart.
- Elpatronen fungerer
- Inga synliga läckor
- Växelventilen verkar att fungera
❓ Vad kan orsaka ett högtryckslarm som kommer bara 1 gång per vecka, försvinner helt vid omstart och inte visar några andra symptom – samtidigt som pumpen går helt perfekt flera dygn efteråt?
Pressostat som ”klibbar ihop”?
Mjukstart som beter sig intermittent?
Kylmediemängd?
Brineflöde?
Givarfel?
Alla råd tas emot med stor tacksamhet. Som sagt där huset står är det tyvärr oerhört svårt att få tag på seriös service, så er erfarenhet är enormt värdefull för mig.
Tusen tack på förhand! 🙏