Tack för svar.
Jag har inte golvvärme. Det är ett lägenhetshus från 50-talet med gamla flänsradiatorer. Tryckreglering är väl samma som proportionellt tryck va?
Den interna cirkpumpen ska stå i auto, då justerar Nibe flödet för optimal kylprocess, den externa ska stå på tryckreglering för att ge alla slingor samma förutsättningar till flöde oberoende av om en eller flera termostater i systemet stänger.
När den varvtalsstyrda värmepumpens uteffekt är låg nyttjas antagligen inte tanken alls, allt flöde stjäls direkt av den externa cirkpumpen och du får ett flöde uppåt i tanken, från golvvärmens retur, upp genom tanken och tillbaks på framledningen igen.
När värmepumpen går med hög effekt får man anta att det kan bli högre flöde från värmepumpen, och då fungerar arbetstanken som tänkt, man fyller den alltså med värme, tills den är full och returtempen börjar stiga.
Värmepumpen stannar då inte, utan varvar ned får att exakt möta det effektbehov som för tillfället finns.
Bara om värmepumpens lägsta uteffekt är för hög för att den ska kunna styra ned mer kommer den stanna.
I ditt fall gissar jag att tanken mest har effekt under den årstid när minsta möjliga uteffekt är för hög, men det är oklart.
För att veta mer exakt bör man titta på värmepumpens behoav av flöde (min och max), och hur golvvärmen är dimensionerad, vilket flöde den ska ha enligt dimensioneringsprotokollet.
Först då vet man om tanken egentligen har någon effekt eller ej.
Det är rimligt att anta att flödet i golvvärmen under stora delar av året (när effektbehovet är litet) är högre än det genom värmepumpen, och då kommer du inte att få tillräckligt tryckfall över radiatorn för att det ska fungera.
Jag gissar att den interna cirkpumpen som regel går på minvarv då den externa suger mer vatten än vad värmepumpen ger ifrån sig.
Den tar alltså allt flöde från värmepumpen, och ett delflöde via tanken.